Foundation First wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Ja tyvärr åldras all elektronik. Alltid tråkigt med gamla fina grejer som inte spelar bra.
Och visst trivs Naim bäst ihop med annan Naim, men någonstans behöver man börja testa.
Jo där har Haraldur råkoll,pratar om elektronik,det är många/en del som uttalar sig utan att veta,eller har hört/testat.Sen blir det sanningar för de som vet ännu lite mindre.Säg hellre att ni tror,då blir diskussionen mer lärande.
Det är inte fel att veta lite mindre,då kan man lära sig mer.Men det är fel att avfärda det man inte vet och vara oförskämd mot de som försöker vara hjälpsamma.
Hmm, så du tycker jag var oförskämd med det jag skrev ovan? Ledsen att du tycker det. Inte min avsikt, men...vad var det du reagerade på?
Du såg orden "trivs bäst". Så är det enl mig. Naim trivs bäst ihop med annan Naim.
Så klart Haraldur (och andra) som hävdar att Naim trivs bäst med Naim har helt rätt.
Och det innebär att blanda från olika märken gör det orättvist för ett eller fler märken. Jepp, vi är helt överens.
Sedan menar du att att jag inte testat. Hur kan det komma sig? Jag skriver inte om spekulationer. Allt jag skriver om är det jag själv upplevt. Och om det är spekulationer, försöker jag vara noga att skriva en passus om det.
Jag har ägt massa Naim o Linn.
Prövat det mesta, även kablar från Naim i Linnrigg (högtalar) och Linnkablar i Naimsystem. Ja även Lejonkloukablar.
Jag har själv seriöst övervägt en Naim-streamer i mitt nuvarande system.
Testa är aldrig fel.
Dock är försteget centralt i Naim, det kan man inte rättvist testa ensamt hur som helst enl min erfarenhet. Och deras slutsteg behöver Naims kabel för att leverera. Naim är lite speciellt men detta gällde källan. Den funkar bra i ett Linnsystem.
Uppvärmning - oavsett anläggning tycker jag det krävs tid innan det levererar efter strömavbrott. Jag har alltid på 24/7.
Min KDS går dygnet runt. Även påslagen men utan att spela...tar det några minuter innan det flyter på BRA igen.
Kanske tar Naim längre tid på sig innan det blir ok...men för maxprestanda behöver all olika elektronik tid på sig att verkligen prestera.
Men som sagt, Naim kanske behöver mest tid av alla att nå 95%. Men för mig gäller 100%
Oavsett leverantör 1-2dagar brukar det ta för mig efter ett strömavbrott eller vid apparatflytt.
Man kan tycka olika, och ha olika erfarenheter - det är helt ok.
Vet vi om Kalle fick uppdrag att provlyssna eller om det bara var en okulär besiktning?
Om han testade, kan "felet" vara att de andra försteg som han testade, alla var gamla o trötta...
Tror få har sådan koll som "ni i norr" på gamla LK-lådor.
Det är berömvärt med alla som håller liv i dessa klenoder!
Sedan är jag säker på att Linn inte gör detta med avsikt. All elektronik försämras över tid.
Frågan är hur Linns nya ytmonterade håller - någon med koll på det?? För hur tusan fixar man dessa? Allt går iof men INTE enkelt.