selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Dec 22, 2024 08:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 227 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 16 Next
Author Message
 Post subject: Re: Hultins system
PostPosted: Wed Jun 26, 2024 18:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Fel färg på en av lådorna, men innehållet är ju det som räknas….

Och om jag visar en annan bild så blir det nog tydligt vad det handlar om

Attachments:
IMG_1468.jpeg
IMG_1468.jpeg [ 1.79 MiB | Viewed 8188 times ]

PostPosted: Wed Jun 26, 2024 18:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Och för den som inte har räknat ut det ännu…så har jag alltså köpt en ny strömmatning

Attachments:
IMG_1471.jpeg
IMG_1471.jpeg [ 1.6 MiB | Viewed 8188 times ]

PostPosted: Wed Jun 26, 2024 18:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Man får ju skoja lite lagom - men jag har alltså blivit ”Radikaliserad”…. :o
Skulle nog inte våga skriva om det på FB eller något annat forum…. :lol:

PostPosted: Thu Jun 27, 2024 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grattis.

Från vad har du uppgraderat?

Att det låter bättre kan man utgå ifrån, men vad slås du mest av?

/ B

PostPosted: Thu Jun 27, 2024 13:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det låter....fantastiskt bra. Det är en känsla av lugn, av bredd, djup och att höra mer av vad som finns på skivorna. Första takterna är det lite ovant, som att jag undrar över - blev det inte bättre än så här?
Sedan går det några takter till, och jag lyssnar vidare, och inser att jo, det blev bättre. Mycket bättre. :D

Inser idag att jag har spelat mycket svenska artister igår och idag - Mikael Rickfors, Mats Ronander, Tomas Ledin, Charlotte Höglund m.m.

Jag hade en Lingo 3, med orginalmotorn från 1988 (?) typ på spelaren. I övrigt oförändrat - Karousel, Kore, Ittok LVII, Adikt på Trampolinn2

Fick lite presenter av jobbet dels i samband med att jag fyllde 50, men även för att jag slutade nyss på jobbet (efter 25 år i kommunen var det dags att göra något annat). Kollegorna gav presenter till trädgården men jag "löser in" dem till mig själv, och det tillsammans med lite andra medel räckte (nästan) till en begagnad Radikal/1.

Man kan alltid fundera över det kloka i att uppgradera, och lägga ännu mer pengar på en spelare - men jag har landat i att för mig är det värt det. Det blir bättre, och jag får mer glädje av skivorna, och sett från det perspektivet så är det ett bra köp.
Lite jobbigt dock är att funderingarna kommer nästan direkt över vad ska man göra härnäst? Får erkänna att en MC-pickup ligger på min att-göra lista. Kanske en AT-OC9ML/Linn Koil? Men det får komma när det är dags att byta ut nålen.

PostPosted: Fri Jun 28, 2024 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hultin wrote:
Kanske en AT-OC9ML/Linn Koil? Men det får komma när det är dags att byta ut nålen.
Själv har jag en Akiva in i en Linto. En perfekt kombination. Pratar vi ljud (och inte musik) så är bland annat diskanten tydlig och fin utan att vara så där "sizzlig" som det gärna blir när man försöker få till ett "tydligare" ljud. Basen är tight och fin utan att bli bluddrig och dominant.

Helt klart är senare Linn MC's klart bättre och definitivt något du ska satsa på.

/ B

PostPosted: Tue Jul 02, 2024 21:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hultin wrote:
Man får ju skoja lite lagom - men jag har alltså blivit ”Radikaliserad”…. :o
Skulle nog inte våga skriva om det på FB eller något annat forum…. :lol:
😂

PostPosted: Fri Nov 08, 2024 16:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Efter att ha blivit radikaliserad så har det blivit mycket musik - så sent som idag så shoppades det lite på second hand i Enköping (hustrun jobbar utanför så det händer att jag är där...). Finns även en bra skivaffär om man letar AOR/melodiös hårdrock m.m.

Kikade igenom skivhögen på second hand, hmmm...kändes som mycket gammalt...och från något dödsbo.

Men mitt i högen hittade jag något som kunde vara intressant - Randy Crawford.... hmm... vänder på skivan och ser att något av spåren är inspelade i Stockholm.

Medverkande på plattan - i princip hela västkustmaffian. Bill Chaplin, Richard Page, Steve Lukather, Jeff Porcaro, Dean Parks, Abraham Laboriel, Lenny Castro... Hmm... det här kan bli bra.

PostPosted: Fri Nov 08, 2024 16:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Men - även om skivorna var trevligt att hitta idag så var det egentligen inte det jag hade tänkt resonera omkring.

Jag har sedan en längre tid haft ett överspänningsskydd i min anläggning (ja, man kanske kan kalla det för ett filter) som jag varit nöjd med. Det är en Audioquest PowerQuest 3 som jag använt. Den har fungerat bra, och jag föll för något år sedan för en snyggare kabel till slutsteget också.

Men jag får erkänna att nyfikenheten har varit stor på om en Niagara 1200 skulle förbättra det hela?
Den har fått många positiva recensioner, och jag har funderat på att köpa den av handlare i Sverige och nyttja deras returmöjligheter om jag inte är nöjd. Men priset i Sverige jämfört med andra handlare inom EU gör det svårt att motstå att handla någon annanstans. Det bär mig emot eftersom jag vill ha kvar butiker lokalt, men när priset är ungefär hälften….

PostPosted: Fri Nov 08, 2024 23:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hultin wrote:
Det låter....fantastiskt bra. Det är en känsla av lugn, av bredd, djup och att höra mer av vad som finns på skivorna. Första takterna är det lite ovant, som att jag undrar över - blev det inte bättre än så här?
Sedan går det några takter till, och jag lyssnar vidare, och inser att jo, det blev bättre. Mycket bättre. :D

Inser idag att jag har spelat mycket svenska artister igår och idag - Mikael Rickfors, Mats Ronander, Tomas Ledin, Charlotte Höglund m.m.

Jag hade en Lingo 3, med orginalmotorn från 1988 (?) typ på spelaren. I övrigt oförändrat - Karousel, Kore, Ittok LVII, Adikt på Trampolinn2

Fick lite presenter av jobbet dels i samband med att jag fyllde 50, men även för att jag slutade nyss på jobbet (efter 25 år i kommunen var det dags att göra något annat). Kollegorna gav presenter till trädgården men jag "löser in" dem till mig själv, och det tillsammans med lite andra medel räckte (nästan) till en begagnad Radikal/1.

Man kan alltid fundera över det kloka i att uppgradera, och lägga ännu mer pengar på en spelare - men jag har landat i att för mig är det värt det. Det blir bättre, och jag får mer glädje av skivorna, och sett från det perspektivet så är det ett bra köp.
Lite jobbigt dock är att funderingarna kommer nästan direkt över vad ska man göra härnäst? Får erkänna att en MC-pickup ligger på min att-göra lista. Kanske en AT-OC9ML/Linn Koil? Men det får komma när det är dags att byta ut nålen.
OT I know, men så kul och oväntat att se Charlotte Höglunds namn!! Oddsen, liksom :D Är det "Förändringen" du har? Jag såg förresten någonstans att hon återsamlat bandet för någon spelning i somras och lät glad för det. Jag träffade henne lite i Umeå för 30 år sedan när jag pluggade med hennes brorsa. Minns att jag gav henne mitt vinylex av "Oh, Las Vegas" med Deacon Blue. Ingen aning vad hon tyckte dock :lol:

Och grattis till uppgraderingen!! :D

PostPosted: Sat Nov 09, 2024 12:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Linnsane wrote:

OT I know, men så kul och oväntat att se Charlotte Höglunds namn!! Oddsen, liksom :D Är det "Förändringen" du har? Jag såg förresten någonstans att hon återsamlat bandet för någon spelning i somras och lät glad för det. Jag träffade henne lite i Umeå för 30 år sedan när jag pluggade med hennes brorsa. Minns att jag gav henne mitt vinylex av "Oh, Las Vegas" med Deacon Blue. Ingen aning vad hon tyckte dock :lol:

Kul! Så du pluggade med Jan (eller kanske Per?)

Familjen Höglund kom väl från en liten by utanför Lycksele (står på Wikipedia att det är Lycksele - men det var en liten ort utanför egentligen som heter Sikseleberg).
Hennes pappa Arne var pastor i missionsförsamlingen i Lycksele, och det hände väl att man som tonåring gick dit (även om jag själv växte upp i en annan församling i Lycksele).

Nja - "Förändringen" är en bra platta men framför allt spelar jag "Fri" från 1985. Den slår an en känslomässig sträng hos mig.

Jag var inte alls säker på att det skulle bli så bra som det blev, men sett i efterhand så var Radikalen klart värd insatsen. Nu får jag erkänna att mina tankar mer går till att byta PU, eller möjligen tonarm.... Suck. Frun blir lite less på mina funderingar :)

PostPosted: Sun Nov 10, 2024 23:40 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hultin wrote:
Linnsane wrote:

Kul! Så du pluggade med Jan (eller kanske Per?)

Familjen Höglund kom väl från en liten by utanför Lycksele (står på Wikipedia att det är Lycksele - men det var en liten ort utanför egentligen som heter Sikseleberg).
Hennes pappa Arne var pastor i missionsförsamlingen i Lycksele, och det hände väl att man som tonåring gick dit (även om jag själv växte upp i en annan församling i Lycksele).

Nja - "Förändringen" är en bra platta men framför allt spelar jag "Fri" från 1985. Den slår an en känslomässig sträng hos mig.

Jag var inte alls säker på att det skulle bli så bra som det blev, men sett i efterhand så var Radikalen klart värd insatsen. Nu får jag erkänna att mina tankar mer går till att byta PU, eller möjligen tonarm.... Suck. Frun blir lite less på mina funderingar :)
Ja, det stämmer att de kom från en by utanför Lycksele. Minns inte namnet men det är säkert som du säger. Det var Per jag pluggade med och han bjöd upp hela klassen dit en helg. Mycket trevlig och social människa. Jag rörde mig i EFS-kretsar under några år i slutet av tonåren och hela familjen Höglund kändes som rockstars. Väldigt trevliga allihop. Per var ju en star med sin musik och sina looks. Jag har ingen koll på vad Charlotte gjort förutom "Förändringen" och har aldrig hört "Fri". Jag tror att jag förstår det där med att vissa plattor slår an en särskild sträng och får en särskild betydelse för en av olika skäl.

Verkligen kul att det var så positivt att bli radikaliserad :D (Hej Säpo!) Jag föreställer mig att det är en väldigt grundläggande musikalisk förbättring eftersom den ligger så tidigt i source first-hierarkin. Men väldigt lätt att drabbas av upgradeitis också :D Alltid lika svårt att förstå hur någon kan bli less på sådana funderingar :wink: Enda boten är väl att du slår till antingen på PU eller tonarm så slipper du fundera mer och både du och frun blir nöjda! Det är mitt förslag :wink: :lol:

PostPosted: Wed Nov 13, 2024 10:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag hoppar tillbaka till Niagara-spåret...

Som jag skrev så var nyfikenheten stor på om en Niagara 1200 skulle bidra med något i systemet, så jag köpte en på vinst och förlust. Tillsammans med en bättre nätkabel (AQ NRG-Z3) så landade ett paket här hemma för cirka 1200 Euro
Attachment:
Bild.jpeg
Bild.jpeg [ 489.37 KiB | Viewed 550 times ]
Jag upptäckte först när beställningen hade kommit fram att de skickade med en 2m AQ NRG-Y3 (en billigare kabel - ca 2500 kr på återförsäljare i Sverige).
Så jag hade nu 2 kablar att "leka" med...

PostPosted: Wed Nov 13, 2024 10:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Så här var upplevelsen:

Efter några dagar med Niagaran i systemet och med en NRG-Z3 kopplad från vägguttag till Niagaran så måste jag nog säga att det gör skillnad. Det är inte en natt- och dag skillnad, och jag kan inte säga med bestämdhet att jag skulle höra skillnad med eller utan vid ett blindtest.

Men det som jag tycker mig höra, eller snarare uppleva, är att musiken träder fram tydligare (om man vill kalla det för att brusgolvet minskar eller något annat får andra bedöma). Det blir roligare igen att lyssna på musiken. Jag lade på David Fosters "Symphony Sessions" häromkvällen på vinylspelaren, och nu var det visserligen länge sedan jag lyssnade på den och det är två uppgraderingar sedan dess - men visst är det bättre än vad minnet säger att det var tidigare? :)

Har inte testat ännu med den billigare kabeln (NRG-Y3) ännu men tänker att den ska få tjänstgöra till försteg/streamer i första hand och möjligen till strömförsörjningen till vinylspelaren. Återkommer!

PostPosted: Wed Nov 13, 2024 10:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

För några veckor sedan så testade jag att stoppa i kabeln till försteget.

Körde en stunds lyssning med vanliga strömkabeln till försteget (digitala streamern etc). Lyssnade en stund på Dire Straits ”Calling Elvis”, inte särskilt högt men med "bra" volym. Tillräckligt för att kunna njuta av musiken.
Stängde ner systemet. Kopplade in Aq NRG-Y3 kabeln, la in musiken igen, samma volym och tryckte på play…..

Under de första takterna så undrade jag om jag verkligen lagt på rätt volym….

Men jag VET att jag hade samma volym från AEDSM och ut. Känslan är att det låter högre, och mer tryck i basen. Men det måste jag undersöka vidare…. Om det blir så här av att byta strömkabel till en AEDSM så måste jag undersöka vidare… vad händer om jag sätter en annan kabel till subben och delningsfiltret till den? Eller kanske till Radikalen… :D

Post new topic  Reply to topic  [ 227 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 16 Next

All times are UTC+02:00