selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri Dec 27, 2024 01:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Nov 27, 2024 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dök upp en intressant fråga här. Hittar ingen praktiskt lösning.

Har dator och spel kopplat till TVn. Inget konstigt med det. Men när jag vill spela lite mer seriöst så vill jag ha dataskärmen. Men samtidigt stereoljudet.

DSM3 har bara en hdmi-utgång. Men vill slippa rycka sladdar hela tiden.
Kan jag på något sätt skicka bara ljudet till dsm3? Och därmed bara ha dataskärmen kopplat till pcn. Och sen få ut ljudet i stereon? Samtidigt som tvn är inkopplad i dsm:ns hdmi-utgång?

Har prövat soundcast. Men den suger lika mycket som alltid. Har satt den på 1ms i latens. Vilket betyder att om jag skjuter ett skott. så hör jag det typ 1 hel sekund efter (1ms my fucking ass :D). Så soundcast klarar det inte. Kan man göra på annat sätt? Eller får jag hitta nån hdmi-splitter jag kan köra?

mvh/Fallout 4

PostPosted: Thu Nov 28, 2024 09:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kanske går det att använda Bluetooth?

PostPosted: Thu Nov 28, 2024 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TMV wrote:
Kanske går det att använda Bluetooth?
bluthooth är på tok för dåligt, opålitligt och för långsamt. Det blir lagg. Vill ha direktljud liksom. Skjuter jag en kille i Fallout så ska jag höra skottet samtidigt som jag skjuter.

Fick rycka hdmi:n från tvn igår. Och köra tillbaka till skärmen. Så Dator-DSM3-Skärm istället för Dator-DSM3 och skärm/tv. Blir problematiskt då jag måste fippla in hdmi-kabeln i tvn sen. Och det är lurigt att få in den då tvn är väggmonterad. Annars skulle jag inte bry mig.

PostPosted: Thu Nov 28, 2024 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rakt av så har ju en dator andra ljudutgångar, analogt iaf och kanske S/PDIF, som man kan koppla till DSM med kabel. HDMI-splitter med en ingång och två utgångar som du kopplar till DSM resp bildskärm lär väl funka fint, känns nog som den ljudmässigt bästa lösningen?

PostPosted: Thu Nov 28, 2024 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Rakt av så har ju en dator andra ljudutgångar, analogt iaf och kanske S/PDIF, som man kan koppla till DSM med kabel. HDMI-splitter med en ingång och två utgångar som du kopplar till DSM resp bildskärm lär väl funka fint, känns nog som den ljudmässigt bästa lösningen?
Har du två HDMI portar på grafikortet kanske du kan koppla den andra till DSM? (I PC:n borde du kunna välja till vilken "bildskärm" du skickar ljudet.)

Om grejen kopplad till TVs så finns HDMI ARC? DVS utgången blir ljudingång.

PostPosted: Fri Nov 29, 2024 07:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om du ansluter din TV till HDMI out så har du fyra ingångar på din DSM som du kan använda. Misstänker att det inte går att använda smart TV funktionerna då, så anslut Apple TV, Chromecast eller liknande på en av ingångarna så har du ytterligare 3 lediga ingångar.

PostPosted: Fri Nov 29, 2024 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rälser wrote:
Om du ansluter din TV till HDMI out så har du fyra ingångar på din DSM som du kan använda. Misstänker att det inte går att använda smart TV funktionerna då, så anslut Apple TV, Chromecast eller liknande på en av ingångarna så har du ytterligare 3 lediga ingångar.
Problemet är inte ingångarna. Är fyra ingångar. Det är:

Chromecast
Nes
sNES
Dator

Sen har den bara en utgång. och där blir problemet. För att tvn ska vara kopplad till utgången, förstås. MEN den har bekymmer med signalen från datorn (eller tvärtom). Så jag kan inte spela på tvn för den blinkar till ibland. Svårt köra ett snabbt spel när skärmen är svart liksom.

Så då får jag fulkoppla kabeln till skärmen nu. Men jag vill ju samtidigt ha ljudet i stereon. Ok. Det går ju automatiskt. Men då vill jag samtidigt ha typ en serie på tvn. I bakgrunden. Typ (jag måste ha två saker igång samtidigt annars blöder min hjärna). Och jag vill slippa hålla på att koppla in och ur HDMIn. Utan vad jag vill är detta, för att förenkla.

När jag sitter med datorn. Så vill jag kunna ligga i soffan, spela på låt säga skärmen. Ha ljudet i stereon. Men chromecasta till tvn som kör sitt eget race. Även om den går via dsm3. Vet att man kan lyssna på musik via nasen till exempel, och dsmn reläar vidare tvsignalen ändå. Men får som inte till det. Och det är ju för att den har bara en hdmi-ut.

Men nu har jag beställt en splitter. Hur jag än klurar så är det enda jag kommer fram till. Tråkiga med det är att det löser bara ett av problemen (koppla ur och in hela tiden). För då blir skärmen densamma på båda. Och det är ju inte det jag vill.

Snacka om dagens i-landsproblem :D

PostPosted: Fri Nov 29, 2024 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Läst igenom nu. Det låter mer komplicerat än det är

kan jag skicka bara musiken/ljudet till stereon utan att behöva bry mig om bilden? Och hur isåfall. Det måste vara via kabel. För alla andra lösningar är värdelösa av rang, inklusive songcast (sämst ever).

Och när jag tänker kanske man kan koppla ur sNES för den använder jag inte mycket ändå. ha den för datorn. Och som reserv för sNES när man får kompisar på besök. Då borde man kunna få chromecast-signalen reläat till tvn när man väljer dator-hdmi kanske? Men hur ska dsm3 då veta vilken signal som ska gå till stereon och vilken till skärmen?

PostPosted: Fri Nov 29, 2024 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Läst igenom nu. Det låter mer komplicerat än det är

kan jag skicka bara musiken/ljudet till stereon utan att behöva bry mig om bilden? Och hur isåfall. Det måste vara via kabel. För alla andra lösningar är värdelösa av rang, inklusive songcast (sämst ever).

Och när jag tänker kanske man kan koppla ur sNES för den använder jag inte mycket ändå. ha den för datorn. Och som reserv för sNES när man får kompisar på besök. Då borde man kunna få chromecast-signalen reläat till tvn när man väljer dator-hdmi kanske? Men hur ska dsm3 då veta vilken signal som ska gå till stereon och vilken till skärmen?
Din KDSM har ARC, din TV har garanterat ARC. Det vill säga att ljudet kan gå från TV till KDSM via befintlig HDMI kabel.
Enable ARC ingången på KDSM, så kommer allt ljud från saker koppladet till direkt till TV, till KDSM.
TV:n har säkert också en toslink du kan koppla.

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00