selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 23, 2024 21:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Sun Oct 30, 2011 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Att inkludera en bättre volymfunktion än den digitala i de äldre DS-spelarna och även att tillägget av en analog ingång kan jag förstå.

Tilläggen för hantering av digitala ingångar tycker jag känns mer som en åtgärd för att tillfredsställa alla som uttryckligen önskat att DS:arna även hade digital ingång. Jag tycker den delen är ett steg tillbaka och att det borde lösts genom att ha en separat apparat (av heldigital karaktär) - en digital mediakonverter med div. ingångar och ethernet anslutning (UPNP-, DLNA-kompatibel) - p.s.s. som Songcast. Att inkudera den funktionen ger ju bara en massa signaler och störningar där man egentligen inte vill ha dom och inte skall behöva ta hänsyn till. Konstigt beslut enl. min mening. Smidigt, ja möjligen. Optimalt? Knappast! Begripligt när det gäller de mindre kostsamma apparaterna, men inte ADS eller KDS. Om de ändå lyckats göra KDSM lika bra som KDS/1 så må det vara hänt. Återstår (för min del) att höra om så är fallet.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 31, 2011 23:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
I mina ögon är det bara bra att Linn tar fram en bredare produktportfölj. Jag är helt nöjd med min KDS/KK separerat, men jag är säker på att det finns många andra potentiella Linn ägare som är intresserade av en smidig "one box solution". Vad jag förstår så är MDSi en populär produkt, så självklart ser Linn en möjlighet att erbjuda en liknande lösningen även för de dyrare produktfamiljerna.

DSM produkterna är nog inte så mycket för oss befintliga Linn ägare utan en satsning mot att hitta nya kundgrupper. Det gynnar även befintliga kunder. Fler enheter säljs och därmed för företaget mer resurser för utveckling och R&D.


Top
   
PostPosted: Wed Nov 02, 2011 17:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Lejonklou wrote:
Eftersom de inte klarar några hemmabioformat så är de framtidssäkra. :roll:
Exactly!

Clever I'd say ... Why should LINN be involved in supporting/using/purchasing-licence formats which inevitably will change quickly and inherently require purchase of hardware which doesn't perform to the high standard LINN aspire to, when there is an alternative? You need a screen, a DNLA TV streams film so why have a second device? Most family homes have PS3 which streams film so why have a LINN device doing the same? If you want a high performing blueray player ... great ... buy one & plug it to your DSM but we all know that solution will last just a couple of more years!

LINN are good with sound and I think it's good they concentrate on what they are good at! Correction ... Actually they are good with Music & that's what they do!!

P:S Man (Jag) tröttna på din negativa kommentar år efter år när nya produkter släpps! DSM är bra och har en plats ... LINN är inte dumma!

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Wed Nov 02, 2011 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
peoplesandschmidt wrote:
P:S Man (Jag) tröttna på din negativa kommentar år efter år när nya produkter släpps! DSM är bra och har en plats ... LINN är inte dumma!
Nu vet jag ju inte exakt vad Fredrik anser om DSM-produkterna egentligen, men jag tror inte han är ensam om att ställa sig (försiktigt?) frågande till hur intressant den typen av produkt är. Jag har för min del haft lite svårt att bli entusiastisk, om jag ska vara ärlig. Kanske är jag en bakåtsträvare? Jag har åtminstone aldrig kännt mig mer som en sådan än nu :D :(

Jag köper heller inte att beslutet att överge, eller i alla fall lägga på is, all ambition om vidareutveckling av flerkanal och hemmabio är en så värst bra idé.
Jag tycker faktiskt att det är jättetrist.

Men det kanske kommer mer senare...? Man kan ju hoppas i alla fall.


Top
   
PostPosted: Wed Nov 02, 2011 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
jag måste hålla med om att det är en lysande ide. Och hade jag vart ltie mer estetisk och lite mindre extrem hade det vart en produkt för mig.

Jag kan fortfarande ha den om 10 år (ifall jag vill) utan problem då man inte bygger in sig på en kortlevd variant av ljudkodning (hur många har vi inte sett? vet inte ens vilka som gäller nu.. men dolby prologic, dts, dolby digital, 5.1, 7.1 osv osv. hade man låst in sig på nåt av dessa system skulle det för det första bli dyrt med licenspengar för något som inte är optimerat för bästa prestande, sen skulle man vara tvungen att skicka in den på uppgradering var och vartannat år.

Sen slipper man en till låda. En låda plus högtalare, mycket waf-vänligt.
Finns många rika personer därute som vill köpa hifi men inte får för att frugan sätter ner stilettklacken.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
PostPosted: Thu Nov 03, 2011 13:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Så klart LINN kommer att hantera 5:1/7:1 och DSM är en bara en del i kedjan! Teknologi finns hus LINN ... mikrosekund klockning för SONGCAST (party mode) kan så klart bli använt för multi-kanals. Om, med DSM, man tar bort två kanals från en HDMi signal det är logiskt att man kan plocka bort andra kanaler från signalen ... eller? Självklart man kan!

Jag vill ha mono-kanals integrerat DS/Aktiv-högtalare var en mono signal är skickat genom nätverk och klockning är kontrollerat av SONGCAST! Obegränsat lösning var man kan hantera framtidens multi-kanals lösningar med mjukvara? Jag kommit med ide till LINN för ett år sen och dom sa dom har en bättre ''roadmap'' ... som vanligt! SONGCASTER (LINN Virtual-soundcard) säkert ska spela en roll!

Det finns ingen anledning för att bli inblandat i film-streaming men multi-kanals-ljud lösning är på gång!

Jag visat upp ORB (apps store) till en kunde igår kväll! Vi spelat upp en film från min svågers remote-server på min ipad och sen hans mac-air. Lösningar finns som är helt fantastiska och i princip grattis och ljudet kan hanteras med din LINN DS eller LINN DSM!

Sista kommentar idag är en exempel! För en musik älskare ... du kan köpa en integrerat produkt för 60,000 Kr (ADSM) som är en ADS+AK ihop! Jag har haft kommentar från andra butik och det är väldigt nära prestanda av ADS + AK från separat lådor. Som på MDSi, du dela samma 'dynamik' bara och prestanda är högt! Du behöver inte introducera HDMi/toslink eller nått annat i ingångar!

Det är en intressant produkt och en fantastisk pris för vem som helst som älskar musik men har inte 100,000 Kr att satsa för separat lådor?? Eller?

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited