selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 23, 2024 22:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 130 31 32 33 34
Author Message
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
sportbilsentusiasten wrote:
Comstedt wrote:

Men ett aber, sportis hade funnit ut att det kan finnas ett till Mellanregister, om det visar sig att det är ett vist mellanregister som chakra korten är anpassade till kan det mycket väl vara så att detta iaf är en del av lösningen till problemet, sen hur stor del av problemet detta är går bara att gissa innan någon har jämfört.
OBS det är inte jag som funnit ut - jag blev upplyst av en annan forummedlem om att det fanns ett till element som jag inte tidigare kännt till.
Från denne person väntar jag nu på serienummer på alla element så jag kan gå tillbaka till min Linnkontakt.
Min Linnkontakt har ju redan tidigare sagt att chakrakorten är designade (=ändrade) för "det nya elementet" - men frågan är vilket av de båda senaste snackar han om...
Jag trodde bergis det var det tredje (och sista), men nu finns det tydligen ett till (det som kräver mellanring). Så frågan är, vilket menade han?
Då jag inte visste om det fjärde ställde jag inte kontrollfrågorna som skulle krävas.
Oavsett tror jag det kan vara av fördel att få bestämmt vilket mellanregister chakrakorten är optimerade för. Det borde ha viss betydelse, det är svårt att veta hur stor, och om nu de i tråden som har Keltik redan har rätt mellanregister är det också bra för dem att veta det för att utesluta eventuella tveksamheter där.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Jag trodde bergis det var det tredje (och sista), men nu finns det tydligen ett till (det som kräver mellanring). Så frågan är, vilket menade han?
Då jag inte visste om det fjärde ställde jag inte kontrollfrågorna som skulle krävas.

"Den senaste" kan ju lika väl vara den senaste som passar rakt av i Keltik (= nummer 3) - ELLER den senaste som passar Keltik (efter modifikation) = nummer 4
Det verkar finnas ett missförstånd här, eller så är det jag som inte har senaste mellanregistret fast jag trodde det.

Jag har ett mellanregister till Keltik som kräver modifiering av lådan i form av att man borrar nya hål i högtalarlådan för att elementet har fästhål på andra ställen än de gamla mellanregistren. Detta kräver dock INTE nån mellanring. Man får en metallring med elementen, men denna är endast för att använda som "mall" när man borrar de nya hålen. Efter det behövs inte denna metallring. (Däremot följer det med en ny skumgummiring eller vad man ska kalla det, som man sätter mellan elementet och låda, men det är väl främst för att den gamla gummiringen tenderar att ha blivit allt för tillplattad med åren.)

Jag har uppfattat att detta är det senaste mellanregistret, men det var ca tre år sen jag installerade dem. Du får upplysa mig senare Sportis huruvida det finns ytterligare ett senare mellanregister.


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Som sagt, är ingen slump att jag velat ha modellnummer på elementen. Så vi slipper spekulationer.

Jag stoppade in nytt mellanregister feb-02 som hette "Keltik mid range speaker 007/6".
Alla element som kommit senare är av intresse. De som vet modellmumren på dessa kan ju posta här!


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
PACK 1325 kan möjligen vara det sista?

Källa:
http://forum.lejonklou.com/viewtopic.ph ... 9db50#1743


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Som jag förstår det kan det senaste mellanregistret varit framtagit som reserv, då andra inte längre kunde frambringas. Har jag förstått det rätt så?

Om det sista elementet är ett reservelement så 2 saker.
1 Det behöver inte nödvändigtvis var bättre än de tidigare.
2 Det är inte säkert att det är detta element som chakrakorten är optimerade för, det kan också vara så att det näst sista mellanregistret är det det är optimerat för.


Men någon på Linn måste väl veta vilket mellanregister det är optimerat för, eller om det är så att mer en ett mellanregister bör passa likabra/närmast likabra?


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Comstedt wrote:
Som jag förstår det kan det senaste mellanregistret varit framtagit som reserv, då andra inte längre kunde frambringas. Har jag förstått det rätt så?
Det stämmer men t.ex. "Philbo" från Linn anser att det också låter något bättre. Se här: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 8#pid54718


Top
   
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
monkeydevil wrote:
PACK 1325 kan möjligen vara det sista?

Källa:
http://forum.lejonklou.com/viewtopic.ph ... 9db50#1743
JO det är det sista........

Som sportis skrev är det sista Keltik mellanregistret 007/6 och det är det sista orginal, sen måste man använda adapter till utbytesregistret, av vad jag läst så ska utbytes miden vara ett rent mellanregister medans de äldre även tjänstgör som midbas, hur det förändrar karaktären på Keltiken vet jag inte, och framförallt eftersom chakrafiltren är beskurna högre så är det ju troligt att detta mellanregister kommer funka bättre med just chakrakort, hur det då blir med äldre filter är ju en helt annan sak specellt om man uppgraderar till Kxo

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Jan 13, 2012 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
pekka71 wrote:

Som sportis skrev är det sista Keltik mellanregistret 007/6 och det är det sista orginal, sen måste man använda adapter till utbytesregistret
Vad menar du med att man måste använda adapter? Som jag skrev ovan behövs ingen adapter, däremot måste man borra nya hål i lådan.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 13, 2012 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Antingen råder det en viss begreppsförvirring här eller så finns det ytterligare ett mellanregister utöver PACK 1325 :P Det är ju inte omöjligt att det i det tysta kommit ett efter det.


Top
   
 Post subject: Effektförbrukning A4200
PostPosted: Fri Jan 13, 2012 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Broccoli wrote:
pekka71 wrote:

Som sportis skrev är det sista Keltik mellanregistret 007/6 och det är det sista orginal, sen måste man använda adapter till utbytesregistret
Vad menar du med att man måste använda adapter? Som jag skrev ovan behövs ingen adapter, däremot måste man borra nya hål i lådan.
Som jag förstår det, så passar hålen om man använder adaptern, men jag har ingen egen erfarenhet

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Jan 14, 2012 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jajo wrote:

Angående C4200 så kan man inte låta bli att sucka över hur otroligt korkat Linn har namngett slutstegen.

Jag har snackat med deras ingenjörer och målet med Cx200 vs Cx100 är att göra ett steg som presterar bättre i tunedem, inte göra ett starkare steg. Effekten säger ju trots allt inte så mycket längre. Ett starkt slutsteg kan låta riktigt dåligt jämfört med ett som inte har hälften av effekten. Bättre namn hade varit MAJIK POWER2, MAJIK POWER3, MAJIK POWER4, MAJIK POWER5, MAJIK POWER6, AKURATE POWER2, AKURATE POWER3, AKURATE POWER4. Kanske går det inte att nå den fantastiska musikaliska prestandan i C4200 och samtidigt få den att leverera dubbelt så mycket kraft som en C4100. Men då ska man givetvis inte namnge steget på det här sättet. Handlarna har ett stort ansvar men även Linn i sin produktspecifikation.

Om nån av er däruppe har vägarna förbi Uppsala så hoppas jag att ni inte tvekar att dra iväg ett PM så får ni komma och testa A242/C5100. Jag är riktigt nöjd, och jag tror att jag gillar att ösa lika mycket som er. Fråga mina grannar...

/ j
Hejsan!

Just denna kommentar tycker jag varit väldigt värdefull för föståelsen av CX200-stegen.
När dessa introducerades så tolkade man dem som "dubbelt så starka och dessutom bättre" jämfört med CX100-serien. Det kanske hade varit bättre av Linn att beskriva dem som "dubbelt så bra och dessutom starkare" istället. Då hade kunderna haft andra förväntningar.

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 130 31 32 33 34

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited