Linncredible wrote:
Har upplevt att det denna vinter, i vart fall här i Stockholm, har varit ovanligt torr luft. Märks på huden, inomhusväxter mm. Tog en chansning och köpte en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1585205 förra veckan. Följde med en enkel fuktmätare som sa runt 32 % innan jag började använda fuktaren i lyssningsrummet, när jag hade kört den i 3 dagar på maxvolym så sa mätaren ca 40-45%. Skönare klimat, javisst, men jag tycker det även märks på ljudet. Lät riktigt, riktigt bra ikväll. Att harmonihyllan påverkas kan man ju tänka sig, kanske även elektronik och högtalare? Nån annan som har gjort några iakttagelser eller dragit några slutsatser?
Jag tycker rent allmänt att det låter bättre när miljön är bättre. Bara en sådan sak som att städa ordentligt och plocka undan allt skräp
Med det vill jag ha sagt - även vi människor påverkas av miljön. En högre Rh kan tex påverka det allmänna välbefinnandet (det är belagt vid studier) och kanske rent fysiskt också påverka hörseln (obs, enbart spekulationer från min sida). Ett resultat av högre Rh är tex mindre mängd damm som yr omkring, mindre irritation i slemhinnor i halsen och ögon osv. Allt detta är belagt i olika studier.
Högre Rh dämpar också möjligheten till elektrostatisk uppladdning (ju högre Rh ju bättre) av i princip alla material men störst påverkan sker på sk hygroskopiska material (som binder fukt), typ papper, trä och bomull.
För hög Rh ställer dock till problem, men då pratar vi om +70-100 %. Mögel och rost är tex två problem, inom elektroniken kan man få ledningsförmåga på icke avsedda ställen i känslig elektronik där extremt små strömmar hanteras, typ vissa mätinstrument.
/ B