leif_lar wrote:
Det börjar bli ett gäng på forumet som har Exakt. Kul!
Vore intressant att höra av lite fler, verkar ju vara två läger.
Jo, det kan verka så. Jag tycker dock att det är lite mer komplext än så. För mig gör Exakt några saker som jag gillar (det som rätt mycket kan anas i själva namnet Exakt
) och som väl gjorde att det vägde över denna gång så att jag blev med Exakt. Den tydlighet i musiken som Exakt innebär gör bla att det finns viss musik som jag nu kan njuta av för första gången, t ex viss snabb, komplex jazz. Ta en del av JazzKamikazes skivor t ex, har i tidigare system varit svårt att njuta av, har hört dom live och vet att dom är väldigt bra, ett exempel på en platta som funkar med Exakt. En annan sak: jag tycker det är tydligt att det tar längre tid med än utan Exakt innan det uppstår nån lyssningströtthet att prata om.
Det finns dock andra saker som jag är mer tveksam till vid övergång från ett högkvalitativt "analogt single-wire system" till Exakt, bl a kan jag känna en avsaknad av "nerv"/känsla i musiken rätt ofta. Om det senare huvudsakligen har att göra med att jag med 8 kanaler istället för 2 av kostnadsskäl är tvungen att gå ner i kvalitet på slutstegen (från Lejonklou Tundra till 2*4200), om det ligger i övergång från analog till digital volymkontroll eller annat vet jag inte. Har lite löst lekt med tanken på hur det skulle bli med 4 * Tundra istället för 2 * 4200, svårt att få detta demat dock... Ja ja, vi får se vad framtiden har med sig...
Tillägg: en liten ytterligare reflexion är att jag tycker att systemet tar en jäkla tid på sig innan det börjar spela så bra det kan. En eller ett par timmars spelande på hyfsad volym tycker jag krävs för att det ska börja prestera. (Taget ur minnet, har inte fört bok...)