selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 23, 2024 04:40

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1223 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
siffernisse wrote:
Erik wrote:
Lindbergh wrote:
Jag förstår inte hur vissa tycker att tidigar Linn system är bättre än Exakt.
Nått måste vara general fel i installationen.
Eller är det så att vi lyssnar på så väsensskilda sätt?

/Erik
Kan ju också vara så att några människor gillar att klaga på allt nytt som kommit efter "glansdagarna". Så därför går man t.e.x. från vedertagna stringenta utvärderingsprocedurer till mer godtycklig "lyssnar och väntar på att ryckas med metoden" vilket aldrig kommer att ske då det är en känslomässigt kontrollerad reaktion. Vilket är medveten handling för att behålla sin ståndpunkt.

/mvh

Om du tror det gäller mig så är du helt fel ute eftersom jag välkomnar förbättringar och förr köpte uppgraderingar olyssnade eftersom jag visste att de var bättre.
Ingen jag känner som jag vet förstår TD har haft särskilt mycket gott att säga om Exakt.
TD är ingen känslomässigt kontrollerad känsloreaktion, den kommentaren visar bara att inte du heller förstår metoden.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 19:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Hur vet man vem som förstår TD
däremot vet man vem som tycker och uppfattar TD lika
Och det i sig är säkert det viktigaste.

Om TD var en fullkomlig medot vid installation och utvärderingar av
Utrustning skulle alla komma fram till samma resultat.

Det enda jag vet med säkerhet är att så är inte fallet
Även för dom som säger sig förstå TD.

Resultatet kan bli lika när man gör det i grupp,
Men låt var och en göra det själva så har jag aldrig varit med om att resultatet blivit lika


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Lindbergh wrote:
Om TD var en fullkomlig medot vid installation och utvärderingar av
Utrustning skulle alla komma fram till samma resultat.


Det enda jag vet med säkerhet är att så är inte fallet
Även för dom som säger sig förstå TD.

Resultatet kan bli lika när man gör det i grupp,
Men låt var och en göra det själva så har jag aldrig varit med om att resultatet blivit lika
Huruvida en metod är fullkomlig eller inte har i sig ingenting att göra med om man kommer fram till samma slutsats eller inte. Det det hänger på är förstås 1) om man har förstått metoden och 2) om man praktiserar den på korrekt sätt. En metod kan vara hur fullkomlig som helst, men om de som praktiserar, eller säger sig praktisera, metoden inte uppfyller de två nämnda kriterierna finns det en stor risk att det ändå inte blir rätt.

Detta gäller alla metoder, inte bara Tune dem. Jag pekar inte finger på, eller påstår något om, någon enskild person på forumet, jag bara reagerar på ditt uttalande, citerat ovan, vilket jag tycker är felaktigt.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Lindbergh wrote:

Resultatet kan bli lika när man gör det i grupp,
Men låt var och en göra det själva så har jag aldrig varit med om att resultatet blivit lika
Ja, jag är van att slutsatsen blir den samma, tvärt emot ovanstående uttalande.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 21:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Att ingen metod är fullkomlig tror jag alla vet.

Varför jag har börjat fundera/tvivla på hur metoden används och fungerar
Är på grund av hur olika vi tycker om exakt.

Om någon tog illa vid sig för mitt inlägg ber jag om ursäkt
Det var inte min avsikt.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Lindbergh wrote:

Om någon tog illa vid sig för mitt inlägg ber jag om ursäkt
Det var inte min avsikt.
Jag tar inte illa vid mig men jag välkomnar en debatt som vågar ifrågasätta Exakt eftersom jag själv funnit det så mediokert. Dessutom är jag bekymrad eftersom Linn börjat marknadsföra detta med teknisk mumbojumbo istället för "just listen".

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 21:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Fri Apr 25, 2014 21:49
Posts: 73
Bra, klart man skall ifrågasätta nått man inte tycker är bra.
Tror Linns marknadsföring med tekniksnack attraherar nya kunder
Och det behöver man hela tiden.

Tror många potentiella kunder inte förstått den tidigare marknadsföringen
Även om den är rätt när man tänker efter.

Jag hoppas du får uppleva ett exakt system när det låter som bäst
För jag är ganska säker på att du inte fått det ännu.

Lyssnar just nu på Jackie Leven i ett exakt system
O njuter som aldrig förr igenom en stereo


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Lindbergh wrote:
Lyssnar just nu på Jackie Leven i ett exakt system
O njuter som aldrig förr igenom en stereo
Jag är genuint glad för din skull! Många verkar vara nöjda med sitt Exaktsystem, vilket är jättekul! :)
Jag hoppas dock likt Erik att vi kan ha en debatt, där de som inte "köper" Exakt kan ge sin röst hörd utan tråkiga påhopp, som t.ex. siffernisses inlägg :?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Lindbergh wrote:

Om TD var en fullkomlig medot vid installation och utvärderingar av
Utrustning skulle alla komma fram till samma resultat.

Det enda jag vet med säkerhet är att så är inte fallet
Även för dom som säger sig förstå TD.
+1 :D

Skulle det annars förhålla sig som så att ingen på Linn behärskar metoden? :shock:

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Dec 20, 2014 23:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
DelNaja wrote:
Lindbergh wrote:
Lyssnar just nu på Jackie Leven i ett exakt system
O njuter som aldrig förr igenom en stereo
Jag är genuint glad för din skull! Många verkar vara nöjda med sitt Exaktsystem, vilket är jättekul! :)
Jag hoppas dock likt Erik att vi kan ha en debatt, där de som inte "köper" Exakt kan ge sin röst hörd utan tråkiga påhopp, som t.ex. siffernisses inlägg :?
Då har jag inte lyckats förmedla till dig vad jag menar, för det handlar inte om vad man tycker i sak om Exakt, det är upp till var o en att lyssna och bilda sig en uppfattning. Det jag reagerar på är att man är helt säker på sin sak fast man kanske inte gjort en adekvat jämförelse. En adekvat jämförelse är för mig det som varit LINN-praxis sedan årtionden. Ivf sedan 1999 när jag började, dvs A/B-B/A, ca 8-10 s intervall, Vad låter mer "In Tune". Man kan lyssna "blint" också men det är inte nödvändigt tycker jag.
Man kan jämföra hela installationer med varandra även med ljudminnet, men då är det just det man jämför också. Man kan inte säja att installation A lät dåligt pga EN enskild komponent i kedjan, det måste man utröna med A/B jämförelse. Visst kan man med erfarenhet veta ungefär vad som man kan förvänta sig av en viss kombination av produkter, men igen, underpresterar en anläggning finns det många orsaker som inte har behöver ha med hårdvaran att göra, och särskilt när man lyssnar hos handlare eller på mässor.
Det jag hört av Exakt har inte bara varit en odelat positiv upplevelse, tycker rumskorrigeringen skärt för mycket i basområdet i standard mode. Men detta är en justerings sak. Anser också att man ska vara i grunden skeptisk till saker för att sedan bygga upp en uppfattning av en produkt genom egen erfarenhet, dock finns inte alltid den möjligheten och jag köper grejer o-hörda oxo. Man kan få en uppfattning genom att läsa andras rekommendationer. Dessa rekommendationer bör då någonstans vara underbyggda på ett sådan sätt att de går att lite på, tex framtagna med den stringenta metod Linn förespråkar för jämförelse av produkter. Om det inte finns någon seriös utförd jämförelse någonstans i grunden blir allt bara ryktesspridning. Det gillar inte en ingenjör :roll:

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Dec 21, 2014 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Lupus wrote:

Skulle det annars förhålla sig som så att ingen på Linn behärskar metoden? :shock:
Tyvärr verkar det bara vara de som skruvar tolva som har full koll.

/Erik


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Dec 21, 2014 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Erik wrote:
Lupus wrote:

Skulle det annars förhålla sig som så att ingen på Linn behärskar metoden? :shock:
Tyvärr verkar det bara vara de som skruvar tolva som har full koll.

/Erik
Baserat på vad?

Det har skrivits mycket om vad vissa på Linn sagt etc, men det mesta är väl att betrakta som rykten. Att man hänvisar till installation enl. Tune-dem även när det gäller Exakt är fakta, som väl effektivt borde kancellera alla ev. rykten om motsatsen!?


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Dec 21, 2014 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
siffernisse wrote:
DelNaja wrote:
Lindbergh wrote:
Lyssnar just nu på Jackie Leven i ett exakt system
O njuter som aldrig förr igenom en stereo
Jag är genuint glad för din skull! Många verkar vara nöjda med sitt Exaktsystem, vilket är jättekul! :)
Jag hoppas dock likt Erik att vi kan ha en debatt, där de som inte "köper" Exakt kan ge sin röst hörd utan tråkiga påhopp, som t.ex. siffernisses inlägg :?
Då har jag inte lyckats förmedla till dig vad jag menar, för det handlar inte om vad man tycker i sak om Exakt, det är upp till var o en att lyssna och bilda sig en uppfattning. Det jag reagerar på är att man är helt säker på sin sak fast man kanske inte gjort en adekvat jämförelse. En adekvat jämförelse är för mig det som varit LINN-praxis sedan årtionden. Ivf sedan 1999 när jag började, dvs A/B-B/A, ca 8-10 s intervall, Vad låter mer "In Tune". Man kan lyssna "blint" också men det är inte nödvändigt tycker jag.
Man kan jämföra hela installationer med varandra även med ljudminnet, men då är det just det man jämför också. Man kan inte säja att installation A lät dåligt pga EN enskild komponent i kedjan, det måste man utröna med A/B jämförelse. Visst kan man med erfarenhet veta ungefär vad som man kan förvänta sig av en viss kombination av produkter, men igen, underpresterar en anläggning finns det många orsaker som inte har behöver ha med hårdvaran att göra, och särskilt när man lyssnar hos handlare eller på mässor.
Det jag hört av Exakt har inte bara varit en odelat positiv upplevelse, tycker rumskorrigeringen skärt för mycket i basområdet i standard mode. Men detta är en justerings sak. Anser också att man ska vara i grunden skeptisk till saker för att sedan bygga upp en uppfattning av en produkt genom egen erfarenhet, dock finns inte alltid den möjligheten och jag köper grejer o-hörda oxo. Man kan få en uppfattning genom att läsa andras rekommendationer. Dessa rekommendationer bör då någonstans vara underbyggda på ett sådan sätt att de går att lite på, tex framtagna med den stringenta metod Linn förespråkar för jämförelse av produkter. Om det inte finns någon seriös utförd jämförelse någonstans i grunden blir allt bara ryktesspridning. Det gillar inte en ingenjör :roll:
siffernisse, tack för ditt sakliga inlägg. Det uppskattas.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sun Dec 21, 2014 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Siffernisse skulle vara intressant att få veta var du får din info hur tester utförs, jag kan bara ana

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Wed Dec 24, 2014 04:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
what-has-been-seen-cannot-be-unseen..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1223 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited