selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 23, 2024 21:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 02, 2006 15:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 28, 2006 02:00
Posts: 106
sportbilsentusiasten wrote:
per wrote:
Snackade med linn skottland o de har inte sålt mycket till Kina överhuvudtaget.
=varning.
Måhända något överflödigt. Klart, den siste optimisten som vill köpa ett komplett Linnsystem anno millenieskiftet för 3k kr är väl inte född ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 02, 2006 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5292
Location: Bromma-Stockholm
Kamarg wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
per wrote:
Snackade med linn skottland o de har inte sålt mycket till Kina överhuvudtaget.
=varning.
Måhända något överflödigt. Klart, den siste optimisten som vill köpa ett komplett Linnsystem anno millenieskiftet för 3k kr är väl inte född ;)
Jodå, jag skulle gärna köpa ett Linn toppsystem för 3 kkr :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 09:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
Jo, det stämmer. Det är en PC som kör Linux och har utrymme för en massa, med dagens mått mätt, små hårddiskar. Jag vet inte vad det sitter för ljudkort iden, men det måste ju rimligen vara något komponentmässigt relativt välkänt.

Jag har en PC hemma med ett Creative X-Fi Elite Pro kort. Det har mycket bra prestanda på papperet, och fungerar också mycket bra för ljudproduktion. Jag har inte kommit mig för att jämföra uppspelning med min Karik. Ska dock göra det inom nån vecka eftersom jag är på väg att möblera in en HTPC i vardagsrummet.
En sak jag dock har provat är att jämföra DVD-bild från PC med vanlig DVD-spelare (dock ej high-end och inte Linn) och där är PC:n så överlägsen att det rakt blir jobbigt att titta på DVD från vanlig spelare sedan. Jag kör ut bilden i HD-projektor.

per wrote:
Japp det är det. Speciellt eftersom Kivor introducerades någon gång i samma veva som Ikemi/CD12.

Är inte Kivor i princip en pc-dator byggd på standarddelar, förutom ljuddelarna. Har för mig den kör någon variant av Linux.

Jag såg en Kivor till salu på Ebay för ett tag sedan, för 3000 kronor. Den fanns i Kina..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ken wrote:
Jag vet inte vad det sitter för ljudkort iden, men det måste ju rimligen vara något komponentmässigt relativt välkänt.
Ljudkortets märke är av det relativt okända skotska märket Linn.

Tyckte du inte det var ett intressant faktum, Ken, att Kivor med sin dedikerade dator och ljudkort för massor av pengar får stryk av en Ikemi för 30 tusen? Samma generations teknik och Linn jobbade hårt på ljudkortets prestanda, eftersom de hoppades kunna sälja en större mängd av dem som separat kort till vanliga PC.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 14:01 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag tycker tvärt om, att det är noteringsvärt att man byggt en apparat baserad på PC-delar och fått prestanda i Ikemi-klass.

Undra förresten om man kan trycka i ett kort enligt nedan i en vanlig PC:
http://www.knekt.com/spec_sound/product ... vBar=Knekt

Och hur gammal/bra är denna måntro?
http://www.knekt.com/spec_sound/product ... vBar=Knekt

Själv är jag också nyfiken på om ett vettigt ljudkort med S/P-DIF ut kopplad till Kisto skulle klå Kivor då det gäller prestanda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 14:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Är det någon som kan bidra med ungefärliga summor på vad delarna till Linn:s hårddiskbaserade system kostar? Just eftersom systemet tydligen är i liknande klass som en Ikemi kunde det vara intressant att veta vad det kostar att skaffa en "Ikemi-hårddisk" jämfört med den vanliga.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
per wrote:
Jag tycker tvärt om, att det är noteringsvärt att man byggt en apparat baserad på PC-delar och fått prestanda i Ikemi-klass.
Ja, så tycker jag med. Jag är övertygad om att kvaliteten på den digitala signalen från Ikemis skivavläsning är en grundpelare för ljudkvaliteten. Men om jag förstår Kens resonemang rätt så tror han att den saknar betydelse (rätta mig om jag har fel).

Förresten så var Ikemi bättre än Kivor när jag jämförde.

Kivor Tunboks 56 500 kr
Kivor PCI Musik Machine 18 750 kr
Kivor Oktal 26 875 kr
Kivor Linnk (Knektinterface) 8 875 kr
Summa 111 000, men då kan man spela 8 olika låtar samtidigt och serva 16 användare...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Summa 111 000, men då kan man spela 8 olika låtar samtidigt och serva 16 användare...
Eller köpa en Ikemi för ca 25% av priset som dessutom spelar bättre.

Man inser snabbt att de inte sålde så många.
Har sett två stycken, en hos en Linnhandlare o en hos en privatperson - båda användes inte :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 18:19 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag gissar att Kivor trots allt har sitt användningsområde. Men inte i privata vardagsrum. Görs en fet Knektinstallation i ett Hotell/Lyxkryssare eller liknande är det nog praktiskt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 23:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
Som svar på din fråga om transport etc i Ikemi:

En spelare som Ikemi, som läser och levererar i realtid behöver mycket bra mekanik/transport, liksom synkning av detta mot DAC etc, och ingen tvekan om att detta lönar sig och ger bra ljud. Dessutom behöver den DAC av hög kvalité och konvertering som följer en filosofi som optimerar det musikaliska.
Det jag vill ha sagt är att denna tekniska designlösning är mer än 20 år gammal - den bygger inkrementellt på ursprungsdesignen.

När CD-tekniken kom, innehöll en CD-skiva, vad man då ansåg, hiskeligt stora datamängder, och även dataöverföringen och DAC:ar använde extrem state-of-the-art teknologi - vilket var nödvändigt för att man överhuvudtaget skulle kunna läsa av och konvertera till analoga signaler och därmed ljud/musik. Läsarna klarade alltså inte alls av att läsa fortare än realtid och digitaltekniken skulle i vart fall ändå inte ha kunnat transportera datat snabbare än så, än mindre buffra/mellanlagra det eftersom minnen mättes i kB snarare än Mb.
CD-DA är ju digitalt 16bit data linjärt PCM-kodat i 44.1KHz och kräver alltså bandbredd på 1.4Mbps dvs 175kB/s. Inte förrän ca. 1994 blev hårddiskar så stora och snabba att de ens klarade av en enda CD-skiva, och det krävdes SCSI-diskar för att inte jittret skulle dominera bilden totalt. Än mindre kunde CD-DA-strömmen signalbehandlas ordentligt i en PC - detta var inte möjligt förrän ca. 1999-2000, men därefter exploderade prestandat och priserna rasade.

Idag är det trivialt att läsa digitalt data med hög hastighet från CD och om man så vill kan man buffra hela CD:n i RAM-minne för ca. 1500kr varur det är trivialt att överföra datat till DAC med jitter som ligger i MHz/GHz-regimen, dvs flera storleksordningar över hörbart ljud. Vill man, kan man dessutom lagra 1000 CD-skivor i originalformat på en hårddisk för några tusenlappar. Denna teknik är alltså tokbillig och såvitt jag kan bedöma helt överlägsen alla ambitioner att i realtid mekaniskt läsa och leverera data i till DAC:en.

Anledningen till att jag skriver detta är inte att jag är värst övertygad i mina åsikter, utan att jag önskar att någon kan fylla i vad jag missar för rimligen måste jag missa något eftersom man kan köpa en CD-spelare för 100 tusen spänn som i alla tekniska aspekter (som jag känner) borde vara mycket sämre än en pc med bra externt ljudkort för ca. 7000 kr, och då får man dessutom så mycket mera på köpet..
Denna PC passar dessutom finfint till professionell musikproduktion, och väldigt många CD-skivor som spelas på CD12 har både analogiserats och digititaliserats en par varv i PC-hårdvara - men när musiken sedan lämnar studion ska denna teknik alltså inte duga längre...
Objektiva motargument emotses tacksamt.

PS Med detta inte sagt att Linn nånsin skulle sälja en riktigt bra media-PC för 7000 kr - de skulle naturligtvis lägga på en nolla!
Lejonklou wrote:
per wrote:
Jag tycker tvärt om, att det är noteringsvärt att man byggt en apparat baserad på PC-delar och fått prestanda i Ikemi-klass.
Ja, så tycker jag med. Jag är övertygad om att kvaliteten på den digitala signalen från Ikemis skivavläsning är en grundpelare för ljudkvaliteten. Men om jag förstår Kens resonemang rätt så tror han att den saknar betydelse (rätta mig om jag har fel).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 05, 2006 03:09 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Denna artikel i ämnet tycker jag var väldigt givande:
http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm

Även denna, som behandlar överföring av digital data via S/P-DIF:
http://www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 05, 2006 08:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
Stort tack för dessa länkar! Verka ju stödja min övertygelse om att den digitala källan idag är trivial att åstadkomma mha en dator, men att det fortfarande är finlir att överföra digital ström till DAC för att konvertera till analog signal. Jag kommer dock att köra optiskt så koax-problematiken finns inte där.
Min slutsats i väntan på andra argument är att det vore pengaförstöring (åtminstone för mig) att köpa en dyr digitalkälla.
per wrote:
Denna artikel i ämnet tycker jag var väldigt givande:
http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm

Även denna, som behandlar överföring av digital data via S/P-DIF:
http://www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 05, 2006 08:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ken wrote:
Stort tack för dessa länkar! Verka ju stödja min övertygelse om att den digitala källan idag är trivial att åstadkomma mha en dator, men att det fortfarande är finlir att överföra digital ström till DAC för att konvertera till analog signal. Jag kommer dock att köra optiskt så koax-problematiken finns inte där.
Min slutsats i väntan på andra argument är att det vore pengaförstöring (åtminstone för mig) att köpa en dyr digitalkälla.
per wrote:
Denna artikel i ämnet tycker jag var väldigt givande:
http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm

Även denna, som behandlar överföring av digital data via S/P-DIF:
http://www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm
Jag har bara ett argument Lyssna och jämför.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 05, 2006 09:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Ken wrote:
Jag kommer dock att köra optiskt så koax-problematiken finns inte där.
Nu har jag inte testat själv, däremot skriver många om erfarenheten att optiskt blir sämre än coax/RCA pga konverteringen till/från optiskt som måste göras. Huruvida det stämmer eller inte får man väl avgöra själv antar jag. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 05, 2006 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Håller med hepcat.
Vad spelar det för roll om det nya sättet att spela av skivor är intressant o till och med tekniskt sätt "bättre"?
Om Linn hade lyckats utveckla ett CDsystem som lät bättre så hade de gjort det.
Med Kivor gjorde de ett försök o det blev 4ggr dyrare o sämre.

Utvecklingen går framåt.
Avspelning från RAM minne tror jag kan bli bra, men INNAN det kommer fram något, varför inte köpa en bra CDspelare Ken?
Livet är för kort för att vänta på saker


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: matss and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited