Som svar på din fråga om transport etc i Ikemi:
En spelare som Ikemi, som läser och levererar i realtid behöver mycket bra mekanik/transport, liksom synkning av detta mot DAC etc, och ingen tvekan om att detta lönar sig och ger bra ljud. Dessutom behöver den DAC av hög kvalité och konvertering som följer en filosofi som optimerar det musikaliska.
Det jag vill ha sagt är att denna tekniska designlösning är mer än 20 år gammal - den bygger inkrementellt på ursprungsdesignen.
När CD-tekniken kom, innehöll en CD-skiva, vad man då ansåg, hiskeligt stora datamängder, och även dataöverföringen och DAC:ar använde extrem state-of-the-art teknologi - vilket var nödvändigt för att man överhuvudtaget skulle kunna läsa av och konvertera till analoga signaler och därmed ljud/musik. Läsarna klarade alltså inte alls av att läsa fortare än realtid och digitaltekniken skulle i vart fall ändå inte ha kunnat transportera datat snabbare än så, än mindre buffra/mellanlagra det eftersom minnen mättes i kB snarare än Mb.
CD-DA är ju digitalt 16bit data linjärt PCM-kodat i 44.1KHz och kräver alltså bandbredd på 1.4Mbps dvs 175kB/s. Inte förrän ca. 1994 blev hårddiskar så stora och snabba att de ens klarade av en enda CD-skiva, och det krävdes SCSI-diskar för att inte jittret skulle dominera bilden totalt. Än mindre kunde CD-DA-strömmen signalbehandlas ordentligt i en PC - detta var inte möjligt förrän ca. 1999-2000, men därefter exploderade prestandat och priserna rasade.
Idag är det trivialt att läsa digitalt data med hög hastighet från CD och om man så vill kan man buffra hela CD:n i RAM-minne för ca. 1500kr varur det är trivialt att överföra datat till DAC med jitter som ligger i MHz/GHz-regimen, dvs flera storleksordningar över hörbart ljud. Vill man, kan man dessutom lagra 1000 CD-skivor i originalformat på en hårddisk för några tusenlappar. Denna teknik är alltså tokbillig och såvitt jag kan bedöma helt överlägsen alla ambitioner att i realtid mekaniskt läsa och leverera data i till DAC:en.
Anledningen till att jag skriver detta är inte att jag är värst övertygad i mina åsikter, utan att jag önskar att någon kan fylla i vad jag missar för rimligen måste jag missa något eftersom man kan köpa en CD-spelare för 100 tusen spänn som i alla tekniska aspekter (som jag känner) borde vara mycket sämre än en pc med bra externt ljudkort för ca. 7000 kr, och då får man dessutom så mycket mera på köpet..
Denna PC passar dessutom finfint till professionell musikproduktion, och väldigt många CD-skivor som spelas på CD12 har både analogiserats och digititaliserats en par varv i PC-hårdvara - men när musiken sedan lämnar studion ska denna teknik alltså inte duga längre...
Objektiva motargument emotses tacksamt.
PS Med detta inte sagt att Linn nånsin skulle sälja en riktigt bra media-PC för 7000 kr - de skulle naturligtvis lägga på en nolla!
Lejonklou wrote:
per wrote:
Jag tycker tvärt om, att det är noteringsvärt att man byggt en apparat baserad på PC-delar och fått prestanda i Ikemi-klass.
Ja, så tycker jag med. Jag är övertygad om att kvaliteten på den digitala signalen från Ikemis skivavläsning är en grundpelare för ljudkvaliteten. Men om jag förstår Kens resonemang rätt så tror han att den saknar betydelse (rätta mig om jag har fel).