selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 23, 2024 22:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 13:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Stort tack för alla trevliga kommentarer och alla som var med! Special stort tack till dom som kommit från så långt bort (Komri, Killarna från Stockholm) ...

Jag är super imponerade av båda Maeve & Gogobot inte minst för en full set spelning i min vardagsrum föra Fridag! Lyssnat till 24 Bit av Maeve från hennes NY spelning för Atlantic Records och fått hennes nya skiva (acoustic, not mastered) som släpps snart av LINN bara i 24 Bit. Den har Bruce Springstein låt på, Sportis ska bli gladd för! Hon är en master, totalt i kontroll och obegränsad ... det finns ingen svaghet! Maeve är i en helt annan klass ...

Gogobot smygar ut djupa lyrik från en party fasad av genius ''quirky'' musikal tricks ... super bra! Dom är inte på LINN Records men en liten fågel har berättat för mig att det kan bli att LINN ska sälja deras 24 Bit! P&S gig var deras första akustik gig ... helt otroligt!! Dom har redan släppt 3 singlar + B-side i Sea-Saw series, finns på Spotify, itunes osv! 3 singlar till varg andra månad och man kan köpa som Sea-Saw box set! Dom rider på en våg nu som kan leda till Topen, i UK i alla fall! På en stort scen, var dom är bäst, dom kan få den stelaste minneskör att dansa och bli gladd! Världsklass!!

Att få dom att spela hus P&S är en minne jag ska inte glömma och nått jag är super tacksam för! Carol Kidd tackade ja till för att spela men fått ont i halsen och var tvungen att avboka. Vi få henne efter sommar istället ... helt absurd ... jag kommer att gråta!

Ha det så bra // Martin & Gustaf! P.S. Spela Songcast i varg rum men Barbra Jungr ... låter helt fantastisk bra ... kom och lyssna!

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 13:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Bill50x wrote:
Har dom inte gett ut någon skiva? Hittar inget med Gogobot på Linnrecords...

/ B
Inte på Linn Records. Men nog går det att hitta dem http://www.gogobot.co.uk/#/home eller http://www.facebook.com/GoGoBotMusic?sk=info

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 13:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
peoplesandschmidt wrote:
Gogobot smygar ut djupa lyrik från en party fasad av genius ''quirky'' musikal tricks ... super bra!
Jamän, det är väl det man inte riktigt uppfattar som stupid svensk, vid första lyssningen :D. Det jag uppfattade av texterna var rätt så komiskt och jag fnissade mest hela tiden åt diverse -- ''quirky'' musikal tricks.

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 14:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
[Naim]-(Linn) wrote:
peoplesandschmidt wrote:
Gogobot smygar ut djupa lyrik från en party fasad av genius ''quirky'' musikal tricks ... super bra!
Jamän, det är väl det man inte riktigt uppfattar som stupid svensk, vid första lyssningen :D. Det jag uppfattade av texterna var rätt så komiskt och jag fnissade mest hela tiden åt diverse -- ''quirky'' musikal tricks.
Kolla på http://www.youtube.com/watch?v=m5ZRcGHDkTY First Class Fool, det handlar om ''Wife Beating'', tungt lått! Mitt favorite lått Turn the world around var skrivit när Maeve O'Boyle Pappa var kritisk sjuk, Marco (Lead Singer) barn var kritisk sjuk och sjukhuset sa det var över (Tur var dom var fel) http://www.youtube.com/watch?v=p11tHsj3feg Fantastisk lått skrivit under riktigt svåra tider!

Even om vad dom skriva är ganska mörk, det finns en positivt energi i musiken! Yip, en top band!

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Last edited by peoplesandschmidt on Tue Jun 21, 2011 15:09, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5292
Location: Bromma-Stockholm
[Naim]-(Linn) wrote:
Bill50x wrote:
Har dom inte gett ut någon skiva? Hittar inget med Gogobot på Linnrecords...
Inte på Linn Records. Men nog går det att hitta dem http://www.gogobot.co.uk/#/home eller http://www.facebook.com/GoGoBotMusic?sk=info
Kul musik men hemsk webbsajt.

Tack för länken!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 15:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
peoplesandschmidt wrote:
[Naim]-(Linn) wrote:
peoplesandschmidt wrote:
Gogobot smygar ut djupa lyrik från en party fasad av genius ''quirky'' musikal tricks ... super bra!
Jamän, det är väl det man inte riktigt uppfattar som stupid svensk, vid första lyssningen :D. Det jag uppfattade av texterna var rätt så komiskt och jag fnissade mest hela tiden åt diverse -- ''quirky'' musikal tricks.
Kolla på http://www.youtube.com/watch?v=m5ZRcGHDkTY First Class Fool, det handlar om ''Wife Beating'', tungt lått!
Ja, du ser. "With the back of my hand.. That I'm a man." Inte tänkte jag på det. Jaja, där fick man svar på tal. Bra, men det är också typiskt mig att göra texten till någon slags struktur, invävd i musiken - det är klart att man fattar engelskan bara man vill, men kan i förstläget (shiuu, man är väl född i Lule åtminstone) reduceras till utvalda fraser som man fastnar för. Låten är ju extremt catchy också. Speciellt den fina slingan I'm a first class fo-o-ool. Versen (i sin helhet) är bäst. Men jag har dessutom bara lyssnat med ett halvt öra förut. Jag kan känna mig lite attackerad (with the back of någons hand) av synthen där.. :P i refrängen. He's a real high pitch singer också. Både med och utan falsett. Wich is cool :).

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Fri Jul 01, 2011 14:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sat Sep 27, 2008 12:40
Posts: 326
Senaste singel from Gogobot som släppas i några väckor! Min favorit! http://www.youtube.com/watch?v=p11tHsj3feg

GoGobot, Olly Murs & UK's back-flipping ''Boy Band'' JLS ska håla konsert för 20000 ikväll i Edinburgh!

En dag senare: Gordon trivs va?? :)

Image

http://linnhifi.blogspot.com

_________________
Linnegatan 5, Göteborg
tel : 0760071281
martin@peoplesandschmidt.com

www.linnhifi.blogspot.com


Top
   
PostPosted: Sat Jul 02, 2011 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Jag och "Komri" lade 2timmar hos Martin för att jämföra högtalare. (och Solo/Twin mkII mot Solo mkI, men mer om detta senare)
Kul att Martin kopplat in "partymode" så vi gick mellan de olika rummen. Ett med MDSi/109, ett med Akurateelektronik och ett med Klimaxelektronik. Kommer två rum till, ett med K350A bla...
Detta är ett snabbt sätt att jämföra system.

Nåväl vi testade 109/MIsobarik/242 på Akurateelektronik och Klimaxelektroniken.
242 är SOLKLART bättre oavsett elektronik. Fantastiska talare.
Som vanligt är 109 bra oavsett källa.
MIsobarik var bättre nu än de var nya, men de har nog mycket mer att ge.
242/MIsobarik låter klart bättre i stora rummet. Lilla rummet kräver mycket pyssel för att få till akustiskt.
MIsobarik har GO bas, inte så exakt som 242, långt ifrån, och de smäller på som skapar livekänsla. 242 är lite återhållsamma men OJ vad fint de låter och musikaliska ÄR de.
Får testa om dem när MIso är inspelade!
Man ska inte dra slutsater innan de spelat in sig.

Jag och Komri tog med oss Twin/Solo mkII hem och stoppade först in Solo mkII, förväntningarna var höga och nu banne mig skulle vi få höra. Men OJ? bumlig bas hmmmm...
Körde ett tiotal låtar som vi tidigare hört och njae...lite mer musikalitet o detaljer men basbumlet stör. mkI var fastare/torrare. Troligen krävs mer inspelning och justering av talarna.

Över till Twin, NEJ vad slött och ännu mer basbummel. Inget flyt och lite förvirrat. Dynamiken minskade.
Nej gamla Solo är bättre. Där Solo mkI/mkII bara ångar på med flyt, pondus och superkontroll tvekar Twin. Får göra om med inspelad Twin senare i höst.
Dock är (baserat på tidigare tester) Twin mkII solklart bättre än Twin mkI. Och de slantar som uppgraderingen kostar är en bra investering...

Har låtit Twin spela 2timmar nu och nu går jag tillbaks till Solo.
Så där ja, vad snyggt de låter, vilket flyt. Allt blir så självklart. Avslappnat men ändå mer drag.
Går man igång på det ljudmässiga så är Solo i sin egen klass!
Nu får Solo mkII spela på ett dygn och sedan går jag tillbaka till mkI.
Återkommer.

Vill än en gång påpeka att inte ta dessa tester på för stort allvar då mkII inte är inspelade!!
De kan bättre...
Hade dock varit kul om de hade spelat skiten ur Solo mkI. :wink:

Komri, kommentarer?


Top
   
PostPosted: Sat Jul 02, 2011 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Tack Sportis, kul och intressant att höra om de nya slutstegen :)
Det var just detta jag missade på musikkvällen på Tonläget...


Top
   
PostPosted: Sun Jul 03, 2011 08:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Solo mkII har nu spelat kontinuerligt sedan 5rycket igår. Runt vol50.
Vred ned till vol20 kl10 men noterade att det var varmt i rummet runt midnatt. Stegen var så heta att man knappt kunde ha handen på dom mer än 10s.
Kl2 då jag lade mig var de lika heta, liksom nu på morgonen. Men då har de gått på vol 5 sedan kl2...
Är det någon ny inbränningskrets som Linn implementerat, heter ju "burn-in" på engelska :lol:
Heter iof även "break in"...

Eller så går de i klass A numera eller så är det det lysande leendet som numera har en 60w lampa då mkII lyser klart starkare än mkI :mrgreen:
Kommer ihåg att de första exen av Solo mkI ÄVEN DE, blev varma - innan Linn moddade nätdelen.

Noterbat är att fläktarna inte startat någon gång, vilket de gör i butiken, då iof på vol65.

Tror tyvärr att de behöver skickas in till Linn för översyn.


Top
   
PostPosted: Sun Jul 03, 2011 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 767
Location: Göteborg
Oj, det verkar i förstone inte bra. Solo stekheta vid volym 50 och fläktar som går igång.

Man skulle kunna tro att det är slutsteg från Naim med för korta högtalarkablar.

Blir båda stegen lika heta? Verkar i så fall knepigt att det skulle vara något fel. De kanske numera går i klass A och allt är i sin ordning. Men skulle de stänga av sig vid volym 75, så skulle det inte kännas rätt.


/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jul 03, 2011 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Skojjade lite i förra inlägget. 8)
Är ju bara nätdelen som är ny så stegets grundkonstruktion är inte ändrat, inte klass A således.
Och de blir lika varma, slår på/av från standby i princip samtidigt (samma sak med fläktarna) så de fungerar identiskt.
Var kanske lite otydlig, de blir stekheta även på vol 5 (FEM)
Även på vol 50 ska de vara knappt fisljumma givetvis. mkI blir aldrig ens ljumna trots "entusiastik volym"

Men om ett par icke-100% bra Solo mkII låter så här pass bra, blir man otroligt nyfiken på hur bra de är 100% :D


Top
   
PostPosted: Sun Jul 03, 2011 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 767
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Är ju bara nätdelen som är ny så stegets grundkonstruktion är inte ändrat, inte klass A således.
Och de blir lika varma, slår på/av från standby i princip samtidigt (samma sak med fläktarna) så de fungerar identiskt.
Visst är det så :D

Dock känns det skumt att det skulle vara fel på båda slutstegen. Men det här med varma/kalla förstärkare kan variera. Har märkt ibland (på både för- och slutsteg) att temperaturen på desamma kan variera trots att volymen är densamma. Ibland är de ljumma ibland rätt heta (slutsteget).

Det har dock aldrig hänt att slutsteget stängts av. Har inte ens märkt att fläkten gått igång. Och då har jag ändå spelat bra högt (över 70).

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
PostPosted: Sun Jul 03, 2011 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja visste det!
Fick tid att lyssna lite efter att familjen gått o lagt sig.
Mer flyt i musiken jämfört med lyssningen imorse/igår. Trevligt.
(De har 30timmars konstant spelande nu)

Martin kommer och hämtar upp dom lunch imorgon, kul att höra vad han tycker jämfört med hur de lät under fredagen.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 20, 2011 11:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
sportbilsentusiasten wrote:
Jag och "Komri" lade 2timmar hos Martin för att jämföra högtalare. (och Solo/Twin mkII mot Solo mkI, men mer om detta senare)
Kul att Martin kopplat in "partymode" så vi gick mellan de olika rummen. Ett med MDSi/109, ett med Akurateelektronik och ett med Klimaxelektronik. Kommer två rum till, ett med K350A bla...
Detta är ett snabbt sätt att jämföra system.

Nåväl vi testade 109/MIsobarik/242 på Akurateelektronik och Klimaxelektroniken.
242 är SOLKLART bättre oavsett elektronik. Fantastiska talare.
Som vanligt är 109 bra oavsett källa.
MIsobarik var bättre nu än de var nya, men de har nog mycket mer att ge.
242/MIsobarik låter klart bättre i stora rummet. Lilla rummet kräver mycket pyssel för att få till akustiskt.
MIsobarik har GO bas, inte så exakt som 242, långt ifrån, och de smäller på som skapar livekänsla. 242 är lite återhållsamma men OJ vad fint de låter och musikaliska ÄR de.
Får testa om dem när MIso är inspelade!
Man ska inte dra slutsater innan de spelat in sig.

Jag och Komri tog med oss Twin/Solo mkII hem och stoppade först in Solo mkII, förväntningarna var höga och nu banne mig skulle vi få höra. Men OJ? bumlig bas hmmmm...
Körde ett tiotal låtar som vi tidigare hört och njae...lite mer musikalitet o detaljer men basbumlet stör. mkI var fastare/torrare. Troligen krävs mer inspelning och justering av talarna.

Över till Twin, NEJ vad slött och ännu mer basbummel. Inget flyt och lite förvirrat. Dynamiken minskade.
Nej gamla Solo är bättre. Där Solo mkI/mkII bara ångar på med flyt, pondus och superkontroll tvekar Twin. Får göra om med inspelad Twin senare i höst.
Dock är (baserat på tidigare tester) Twin mkII solklart bättre än Twin mkI. Och de slantar som uppgraderingen kostar är en bra investering...

Har låtit Twin spela 2timmar nu och nu går jag tillbaks till Solo.
Så där ja, vad snyggt de låter, vilket flyt. Allt blir så självklart. Avslappnat men ändå mer drag.
Går man igång på det ljudmässiga så är Solo i sin egen klass!
Nu får Solo mkII spela på ett dygn och sedan går jag tillbaka till mkI.
Återkommer.

Vill än en gång påpeka att inte ta dessa tester på för stort allvar då mkII inte är inspelade!!
De kan bättre...
Hade dock varit kul om de hade spelat skiten ur Solo mkI. :wink:

Komri, kommentarer?
Nya Twin mkt bra, otroligt musikaliskt - ett fantastiskt slutsteg. Men när man jämför med Solo Mk1 så är Solo ett betydande steg upp i form a mer kraft, kontroll & dynamik. P&S nya Solo Mk2 var då inte inspelade och något var nog inte helt korrekt med dem så det var svårt att få en uppfattning om hur mkt bättre de var. Vid direkt jämförelse hos Jan var skillanden liten och det fanns både för och nackdelar med både Mk1 & Mk2. Men som sagt det testet går det inte att dra för stora slutsatser av - tyvärr...

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited