selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Sep 28, 2024 16:57

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jun 18, 2011 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1664
Wow.
Bill50x wrote:
Om man alltid utgår ifrån tunedem (vilket ju kan vara lämpligt på detta forum :-)) så bör man berätta när man utgår från ett annat synsätt.
+10
Bill50x wrote:
Att acceptera/omhulda tunedem som en måttstock men ändå föredra andra ljudande parametrar känns för mig lite märkligt.
För mig med. (men jag tror inte att du och jag pratar om samma sak här)
Nu ska vi komma ihåg att tune dem är en metod för att bedöma vad som är bättre mellan A och B.
Tune dem är inte en måttstock med en gradering 1 - 100.
Om man låter respektive forum-medlem förklara från fall till fall borde det dock gå att förstå vad han strävar efter för ljud/musik-ideal och således få ett svar på det märkliga. Personligen så hoppas jag att detta bara uppstår när det gäller högtalarval.
Bill50x wrote:
Ur min synvinkel är alltid det bästa bäst, dvs det som jag upplever som bäst. Om det sedan sammanfaller med det ena eller andra synsättet är, (återigen) för mig, egalt. Men det är alltid bra att berätta ur vilken synvinkel man anser något vara bättre/bäst - eller hur?
Egelt borde det inte vara. Tvärt om. Man bör väl veta varför man gillar vad en hifi-produkt åstadkommer?
Håller med dig på din sista meningen också.

Kommer jag att bli ifrågasatt, av dig, nu när jag håller med dig så mycket? :wink: :D :lol:


Top
   
PostPosted: Sat Jun 18, 2011 19:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 568
Roland wrote:
Kommer jag att bli ifrågasatt, av dig, nu när jag håller med dig så mycket? :wink: :D :lol:
Roland, nu får du skärpa dig! :lol: :lol: :lol:

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Sat Jun 18, 2011 22:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Nyss hemkommen från Andkan där ett par Miso's var uppställda.

Lirade tight och snyggt men, något saknas. Precis som hos ToT så upplevde jag nåt knas.

Vi diskuterade detta litegranna och kom fram till att det troligen uppstår när dessa högtalare drivs delpassivt dvs aktiv bas och resten passivt. Troligen ska dessa liras antingen helpassivt eller helaktivt för att dom ska komma till sin rätt.

Nån som har micklat med detta och vet mera?

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Sun Jun 19, 2011 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Lirade som jag nämnde i annan tråd fantastiskt bra helt passivt single-wirade med en MDSI på High Fidelity när jag var där häromdan. Riktigt, riktigt snygga också, även om frånvaron av synliga element kan kräva viss tillvänjning för ögat. Känns som att detta med stor sannolikhet kan komma att bli mina nästa talare...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 10:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Det verkar vara väldigt viktigt hur högtalarna drivs.. Jag lyssnade på dem i helgen, passiv drivning. Inte speciellt imponerad. Kanske är det som Linn's utvecklare säger, de ska verkligen drivas aktivt (eller i alla fall aktiv bas).

Kan också vara så att de behöver ordentlig inspelning och ett stort rum för att fungera bra.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Kravm wrote:
Det verkar vara väldigt viktigt hur högtalarna drivs.. Jag lyssnade på dem i helgen, passiv drivning. Inte speciellt imponerad. Kanske är det som Linn's utvecklare säger, de ska verkligen drivas aktivt (eller i alla fall aktiv bas).

Kan också vara så att de behöver ordentlig inspelning och ett stort rum för att fungera bra.
Jag lyssnade hos Tonläget i Göteborg. Inte speciellt stort rum och helt passiva.
Var klart bättre än M140, tyckte (nästan) alla som var där, så som jag uppfattade det.
Det beror väl på vad man jämför med?

Inspelning spelar roll, även placering (Anders tyckte att de var lite svårinstallerade, kräver att de hamnar rätt för att prestera bra).


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5297
Location: Bromma-Stockholm
DelNaja wrote:
Inspelning spelar roll, även placering (Anders tyckte att de var lite svårinstallerade, kräver att de hamnar rätt för att prestera bra).
Ju bättre en högtalare presterar ju bättre kräver den av sin kringmiljö. Speciellt när det gäller basen. En högtalare som faller brant efter typ 50-60 Hz kräver mycket mindre av rummet än en som går långt djupare.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 13:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Har för mig att Linn's utvecklare anser att Isobariks är lättplacerare (såg en post på UK forumet). Eftersom basen pekar nedåt och två koner används.

Man kanske för ge handlarna någon vecka att spela in dem och tweaka installationen, sedan återkomma för lyssning.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kravm wrote:
Har för mig att Linn's utvecklare anser att Isobariks är lättplacerare (såg en post på UK forumet). Eftersom basen pekar nedåt och två koner används.
.
Hmmm...Linn "anser" en massa. :roll:
Ursäkta tonen, men jag blir SÅ trött på att Linn försöker föringa behovet av installation.
Installationen är SKITVIKTIG , o det oavsett högtalartyp&storlek. Och för vissa talare är det inte bara skitviktigt utan ÄNNU viktigare. Som tidigare sagt tror jag dessa tillhör den senare kategorin.
Lättplacerade, vilket hån mot kunder och seriösa Linnhandlare :cry:

Och om Anders Simonson säger något kan man vara HELT säker på att han testat innan! Han har koll och snackar bara om saker han är säker på.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 14:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sun Nov 15, 2009 15:12
Posts: 248
Superskitviktigt! :mrgreen: (ännu viktigare än skitviktigt såklart) Kravm (Kravmärkt..?) Tell the developer that it's Super Shit Important, damn it!

_________________
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rega Planar 3 > Linn Adikt, Rega Planet, Chord Chrysalis, Naim Nait 1, Nac A5 (Linn banan-k:-), Linn Kan V, Harmonihyllan® Oden>>Black Ash


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 14:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Kanske en arbetsskada? Alltid ge sken av att ens produkter är lätta att använda? :). Men man måste ju ändå kunna lita på vad tillverkaren säger. Personligen kommer jag i alla fall behöva lyssna på nya Isobarik några gånger till innan jag kan säga att det inte är något för mig.

Och just det, mitt förra inlägg var ingen kritik mot Anders. Har aldrig träffat honom, men har bara hört bra saker.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5297
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Hmmm...Linn "anser" en massa. :roll:
Ursäkta tonen, men jag blir SÅ trött på att Linn försöker förringa behovet av installation.
Det ligger ett intresse hos Linn att just förringa behovet av installation. För dom är det viktigare att kunden lägger ytterligare pengar på en bättre apparat än att fixa med installation och akustiska åtgärder. Den som har råd med en KDS lägger hellre dom slantarna (från en Sneaky, typ) än håller på och möblerar om i vardagsrummet och flyttar på tunga högtalare med en halvcentimeter i taget. Precis som man hellre väljer viner efter tips från SvD eller DI istället för att smaka själva.

Vi alla (?) vet ju hur viktigt det är att LP12:an står på rätt underlag. Säger Linn något om detta? Nä, inte vad jag har sett. Men någon har berättat att om man letar djupt nog kan man hitta tips om "light and sturdy" underlag.

Min erfarenhet är att de allra flesta hellre lägger typ tiotusen på en ny apparat än sätter upp nya tyngre gardiner och ställer högtalarna där det rent visuellt ser sämre ut.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Kravm wrote:
Har för mig att Linn's utvecklare anser att Isobariks är lättplacerare (såg en post på UK forumet). Eftersom basen pekar nedåt och två koner används.
sportbilsentusiasten wrote:
jag blir SÅ trött på att Linn försöker föringa behovet av installation.
Installationen är SKITVIKTIG , o det oavsett högtalartyp&storlek. Och för vissa talare är det inte bara skitviktigt utan ÄNNU viktigare.
...
Lättplacerade, vilket hån mot kunder och seriösa Linnhandlare
Kan bara hålla med Sportis, jag blir tokig på Linn ibland när de ska tona ner sin prestandaprofil och bli ett "vanligt trevligt märke som bara är bättre än alla andra". Här har vi inga foliehattar, o'nej! Lustigt nog är det är alltid nån annan som har det...

Jag pratade med Alan Williams om Komponentserien som också angavs som mycket lättplacerade. Min erfarenhet var nämligen precis tvärtom och jag hävdade att det kunde vara en av anledningarna till att serien misslyckades på marknaden. Han log och sa att det var "tänkt" att de skulle bli lättplacerade, men den färdiga produkten lustigt nog (hans uttryck) blev den mest placeringskänsliga av alla Linns högtalare. Väggstativen placerade dem (Av designskäl?) t.ex. alldeles för nära väggen. Men ändrade Linn sitt material i marknadsföringen när de konfronterades med verkligheten, ändrade de stativen så att er blir bättre men fulare? Nix, absolut inte! Hur skulle det se ut? Foliehatten var farligt nära och de blev för skraja. Bättre att köra med en lögn...

Jag tror med min erfarenhet av att installera andra Isobariska Linnhögtalare (Sara och Keltik) att de nya Isobarik är ganska placeringskänsliga. På P&S lät det sannerligen inte bra med oinstallerade Majik Isobarik.

Linn anpassar sig till vad de tror att marknaden vill höra/läsa, till vad de tror att de tjänar mest pengar på. Inte efter verkligheten och sanningen. Det är därför man inte kan lita på ett företag. Inte ens Linn! :) (Annars hade vi väl följt deras systemmatchning (namn serier)?


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 15:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Extremt kortsiktigt tänk om ett företag medvetet inte försöker optimera kundernas nytta av de produkter som säljs. Det skapar bara badwill. Dock kan jag se att marknadsföring och utvecklings avdelning inte alltid talar samma språk.

Det är bara spekulationer, men jag kan tänka mig att nya Isobarik var tänkt att vara lättplacerad redan på planeringstadiet. I Linn's nya "moderna" värld är det kanske inte optimalt att vara beroende av att återförsäljarna gör ett perfekt installationsjob.

Att sedan den färdiga Isobarik visade sig vara mycket placeringskänslig.. Vad ska den stackars utvecklaren säga..? Officiellt kommer de alltid att vara lätta att placera. Well, ingen som vet, bara spekulationer.

Lättast är väl att ta det säkra före det osäkra och ta hjälp av någon som jobbar med det på heltid.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5297
Location: Bromma-Stockholm
Linnofil wrote:
Linn anpassar sig till vad de tror att marknaden vill höra/läsa, till vad de tror att de tjänar mest pengar på. Inte efter verkligheten och sanningen. Det är därför man inte kan lita på ett företag. Inte ens Linn! :) (Annars hade vi väl följt deras systemmatchning (namn serier)?
Så här skrev Ola Wong i dagens SvD:
"Det första jag såg vid utfarten från flygplatsen var ett reklamplakat från Saab: ”Celebrating one year of independence”.

Alltså: Företaget är på randen till konkurs. Fabriken står stilla. Ägaren är en holländsk snackepelle som är dömd för insiderbrott."

Företag skriver och tycker det dom tror (och hoppas) att kunderna vill höra, inte nödvändigtvis det som är bäst för kunden.

Jag hade tidigare kontakt med ett företag som sålde nät-isolatorer, alltså apparater som kunde hindra spikar från elnätet (åsknedslag typ, men även annat) att nå tex datorer. Men att sälja dessa till datorkunder (via dator-återförsäljare) var stört omöjligt. Reaktionen var "jasså era grejor är så dåliga så dom behöver extra skydd". Med dom kommentarerna är det långt enklare att sälja grejorna och hoppas att inget händer...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited