Nä det där var elakt. Såhär ligger det till: vi demade endast 2250 vs 4200 passivt. Detta med Unidisk 2.1, Kinos, passiva Ninka, i Jörgens "dåliga" rum (i enlighet med teorin att hur dåligt det än är så kommer det ändå duga fint för att visa på
skillnader). Solo var inte med i jämförelsen, så det är hemskt svårt att kvantifiera exakt hur långt ifrån 2250'n 4200'an var. Dessutom, märk att mina kommentarer kommer från en sån där konstig snubbe som är helt jäkla toknöjd med sin i sammanhanget rätt klena Ikemi/kolektor/lk85+lk140/aktiva ninka-anläggning. Glömde fråga åldern på 2250'n..
Nåja, med det sagt..
Jag upplevde att steget från 2250 till x200 storleksmässigt var i trakterna runt att aktivera, med billigare steg. x200 var så mycket renare och tydligare att 2250'n lät beslöjad i jämförelse. Att 2200 kommer landa bara endast någon tusing över det gamla 2250-priset gör den mer prisvärd än 2250 var, tycker jag. Renheten gör också under för takten, mindre bludder = tydligare takt = mer råkkenråll. Men, jag skulle inte säga "subjektivt" att det jag tänkte på var tajtare bas, personligen fastnade jag mer för den allmänna "renheten" i ljudet. Flera anmärkte att skillnaden hade en "source-bytar-karaktär", att det var ungefär som att jämföra CD-spelare.
Min personliga reflektion på det hela är att x100-serien känns lockande. x200 är utanför min liga. Det är dock liiite vanskligt att interpolera - även om Alan tyckte skillnaden på Twin vs. Chakra-Twin var av falla-ur-stolen-storlek, så är ju inte x200 en 2250 med Chakra-agg. Det är trots allt ett nydesignat slutsteg då Chakra
inte är nånting man enkelt pluppar in under skalet istället för den tidigare nätdelen i en produkt.
Kort sagt kan man alltså sammanfatta jämförelsen med att x200 är rejält bättre än 2250, men jag vet inte hur nära Twin den kommer.