selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Sep 08, 2024 02:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Olika Performance
PostPosted: Mon Jun 17, 2024 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jul 31, 2017 21:09
Posts: 628
Location: Hökerum
Olika Performance på Linn Karousel lager.

Enl utsago från dealers kan det skilja i Performance på Linn Karousel lager, sanning eller vidskepelse ?

Om man nu inte kan se skillnad eller mäta till sig skillnad är det då ett garanti fel ?

Ska kund kunna byta ut lager som inte är felaktigt men låter olika ?


Skeva, vridna armboards på Linn Kore sett flertal, garanti fel ?

Remmar som inte är raka varierande tjocklek eller olika breda garanti fel ?

Opinion ?

Lennart LinnArts

_________________
LinnArts

Stack Audio Linn LP 12 Black Signature
Linn Lp 12 Black Piano Signature
Linn old school -76



https://www.linnarts.se
lennart@linnarts.se


Top
   
 Post subject: Re: Olika Performance
PostPosted: Mon Jun 17, 2024 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 808
Location: Förenade Arabemiraten
LinnArts wrote:
Olika Performance på Linn Karousel lager.

Enl utsago från dealers kan det skilja i Performance på Linn Karousel lager, sanning eller vidskepelse ?
Det är svårt för mig att uttalla mig om, då jag inte är en "dealers". Om det skiljer prestanda så får jag hoppas att denne hjälper mig om jag skulle få en rutten.
LinnArts wrote:

Om man nu inte kan se skillnad eller mäta till sig skillnad är det då ett garanti fel ?
Ska kund kunna byta ut lager som inte är felaktigt men låter olika ?
Är kunden missnöjd så för Linnhandlaren försöka lösa detta tillsammans med leverantören?
"Låter olika" är lite svårt kanske att härleda till en specifik ändring för kunden.

Anektdot:
Under ett Linnhandlarbesök så kom en kund och tyckte att hans nya Utopik strömförsörjning lät sämre en den på demoenheten.
Linnhandlaren kanske inte kan få Linn att byta den på garanti, men dom erbjöd sig att han kunde byta den mot vilken som helst de hade tillgång till. I första hand måste handlaren se till att kunden blir nöjd. Detta är att vara säljare, att få kunden att bli och vara nöjd.

Anektdot2:
Under min uppväxt besökte jag ett båtvarv där en kund var missnöjd med att hans två båtmototorer inte lät exakt lika. Då detta inte påverkar specifikationen fick jag order på förhand att inte låtsas om eventuell skillnad. Men jag kunde inte höra något som låt fel på någon av motorerna. Skall leverantören då byta ut en motor ifall kunden inte är nöjd?
Nu är ju en LP12 i samma prisklass som båtmotor men ljudet är vad vi betalar för.
LinnArts wrote:
Skeva, vridna armboards på Linn Kore sett flertal, garanti fel ?

Remmar som inte är raka varierande tjocklek eller olika breda garanti fel ?
Remmar som är ojämna bör inte säljas, skeva armbord som ser fula ut kanske är att betraka som skönhetsfel. En ny dyr produkt (limmad träpinne for 20.000) bör vara utan dessa.
Om Linn vill vara Hifins "Louise Vuitton" istället för "American Tourister" så kräver det detaljperfektion, även om väskan rymmer lika mycket, säljs den till ett högre pris.
I slutändan är det Linns dealers som måste fronta detta.

Det är kanske därför "Louise Vuitton" säljs mestadels av egna butiker och inte på Väskman? Man vill säkerställa att kunden får ett premiumbemötande.


Top
   
 Post subject: Re: Olika Performance
PostPosted: Tue Jun 18, 2024 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5297
Location: Bromma-Stockholm
Min första LP12:a hade en (ytter-)tallrik som höjdes och sänktes typ +/1 1 mm. Det hade den dåvarande handlaren inte möjlighet att fixa... Jag skulle nog ha varit lite mer påstridig. Det hela löste sig genom att spelaren blev stulen vid ett inbrott och blev sedermera ersatt med ett bättre fungerande exemplar. Vilken jag för övrigt spelar på fortfarande 30 år senare!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Olika Performance
PostPosted: Mon Jun 24, 2024 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2497
Location: Norr
LinnArts wrote:
Olika Performance på Linn Karousel lager.

Enl utsago från dealers kan det skilja i Performance på Linn Karousel lager, sanning eller vidskepelse ?

Om man nu inte kan se skillnad eller mäta till sig skillnad är det då ett garanti fel ?

Ska kund kunna byta ut lager som inte är felaktigt men låter olika ?


Skeva, vridna armboards på Linn Kore sett flertal, garanti fel ?

Remmar som inte är raka varierande tjocklek eller olika breda garanti fel ?

Opinion ?

Lennart LinnArts
1. Det är inte ett garanti-ärende utan ett reklamations-ärende i så fall.

2. Om det ”dåliga” lagret uppfyller fabrikens lägsta-krav, och ett bra lager
är än bättre än det ”dåliga” så är det inte något att reklamera.

Så frågan är huruvida ett ”dåligt” lager är sämre än vad som kan förväntas,
eller om det är så att det finns lager som är bättre än vad som kan förväntas.

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Olika Performance
PostPosted: Wed Jul 24, 2024 09:24 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Jul 26, 2014 22:39
Posts: 90
Location: Ski, Norway
Hei, jeg kjøpe en Utopik PSU til min ADSM/1 i desember og det var magisk bra. Virkelig en forbedring.

I vår så kjøpe jeg en Utopik til min KDSM/1 (ombygd DS) og det ble aldri helt bra. Sammenlignet KDMS/1 (met Utopik) med min ADSM/1 (med Utopik) og Akuraten spilte klart roligarer, mer tune dem og musikken hang i hop. Akurate bedre enn Klimax!.

Monterte Dynamik PSU'en som jeg før hadde i KDSM og det ble klart bedre enn med Utopik i KDSM/'en.
Monterte da inn den Utopik som hadde vært i Klimax inn i Akurate'n og det ble urdårligt! Dvs stor forskjell på Utopik PSU'ene og den ene var så dårlig at den vil jeg si var defekt.

Jeg hadde esken til den Utopik som var montert inn i og så at antistatik-posen var delt på to sider. Dvs, det var ikke en pose som var rullet fint rundt og deretter tapen på enden (som den var til min Aurate), men posen hadde også vært åpnet på langs og deretter tapet igjen.

Om andre har prøvd den og så returnert som feil vet jeg ikke. Esken var forselget på utsiden med Linn segl.

For min del så fikk jeg ny Utopik uten diskusjon fra min forhandler men det er litt bekymringsfult.

_________________
LP12, Keel, KRadikal2, Ekos SE/1, Kandid, Uphorik, KDSM/1 Utopik, A4200, Klimax 350P


Top
   
 Post subject: Re: Olika Performance
PostPosted: Wed Jul 24, 2024 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 808
Location: Förenade Arabemiraten
øyvind I wrote:
Hei, jeg kjøpe en Utopik PSU til min ADSM/1 i desember og det var magisk bra. Virkelig en forbedring.

I vår så kjøpe jeg en Utopik til min KDSM/1 (ombygd DS) og det ble aldri helt bra. Sammenlignet KDMS/1 (met Utopik) med min ADSM/1 (med Utopik) og Akuraten spilte klart roligarer, mer tune dem og musikken hang i hop. Akurate bedre enn Klimax!.

For min del så fikk jeg ny Utopik uten diskusjon fra min forhandler men det er litt bekymringsfult.
Wow, att det kan vara sådan skillnad? Help otroligt. Bra av din handlare att hjälpa dig med detta.


Top
   
 Post subject: Re: Olika Performance
PostPosted: Thu Aug 29, 2024 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 894
Location: Hamburg
LinnArts wrote:
Olika Performance på Linn Karousel lager.
Enl utsago från dealers kan det skilja i Performance på Linn Karousel lager, sanning eller vidskepelse ?
De kanske är monterade med olika vridmoment? Det påverkar definitivt performance.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited