sportbilsentusiasten wrote:
monkeydevil wrote:
om när snubben kom hem från semester och ingen på hela fabriken talade med honom. Snacka om lågt i tak!
Just det avsnittet förstår inte jag, gör du?
Förklara varför det är ett uttryck för dålig chef eller lågt i tak
Alla arbetsplatser jag jobbat på har till stor del präglats av den person som är chef där, oavsett om det är tre eller trettio personer som jobbat där. Det kan vara i antingen positiv eller negativ riktning. Min erfarenhet är att tonen till stor del sätts av chefen, hur klimatet på en arbetsplats blir.
Om alla t.ex. inte har väldigt bra självförtroende, vet vad de tycker och står för det (och det har ju tyvärr sällan alla i ett kollektiv), så tror jag det öppnas upp för influenser (positiva som negativa), kanske främst av en stark karismatisk chef. Många människor brukar vilja vara till lags- främst kanske till chefen. Det är enkelt, bekvämt och säkert. Därför tror jag att en "dålig" chef starkt kan bidra till att prägla klimatet på en arbetsplats, så det blir lågt i tak och kanske inte alltid OK att fritt tycka vad man vill. Precis som en "bra" chef kan bidra till att det är högt i tak, att man respekterar avvikande åsikter etc.
Naturligtvis bidrar ju samtliga personer på en arbetsplats till vilket klimat som råder där, men som jag skrev är nog chefen oftast tongivande.
Jag tolkade texten i intervjun som att det var lågt i tak på Linn och att Legend-snubben avvek från de gängse koderna på fabriken och således hamnade i periferin.