selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 23, 2024 04:29

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page 1 2 3 4 510 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jan 07, 2011 13:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Har suttit på en classik k med katan i 5-6 år. Ska gå över till DS nu, och har funderat på vad jag ska köpa. Är sugen på att gå över till golvare. Tänker dock lyssna på A212 innan jag bestämmer mig. Kom gärna med förslag, tips och åsikter. De alternativ jag funderar på är följande:

System 1 beg
Akurate DS
Majik-I
Majik 140

Har lyssnat på 140 med DSI och det lät mycket bra i mina öron. Kan hända att det blir ännu bättre med ADS. Det här alternativet ligger ganska högt på listan.

System 2 beg
Majik DSI
Akurate 242

Inte så balanserat system, men jag tänkte att man kunde komplettera med ett steg A2200 och få lite mer ur 242:an. Gillar högtalaren. Kan tänka mig att många här tycker att det här är fel väg att gå.

System 3 beg
Akurate DS
Akurate c2200
Kikkin
Majik 140

Måste säga att det här känns ganska bra. Kommer bara att köra DS, så jag behöver inte mer än en ingång på försteget. Bra källa och slutsteg, finns ett A2200 på blocket för 15'. Det här alternativet känns bäst för dagen. Möjligen aktivt eller A242 passivt som uppgradering längre fram.

System 4 Nytt
Majik DSI
Majik 140

Känns ju alltid tryggt att köpa nytt, men man får ju lite mer för pengarna beggat.

System 5 beg
Majik DSI
Akurate 212

Det här vet jag inte, men om någon lyssnat på kombinationen skulle jag vara tacksam för lite intryck.


Vet inte vad jag har för mål, men jag vet att oavsett vad jag väljer så kommer jag (förmodligen) inte att uppgradera på kanske 5-10 år. Så frågan är, vad skulle Ni valt att sitta med i 10 år? Andra alternativ?

Jag kommer inte att ha kvar mina Katan. Eller så behåller jag katan/classik till ett annat rum.

Alla åsikter, tips, råd, andra alternativ och intryck mottages tacksamt!

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Fri Jan 07, 2011 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Hej Bengt

Jag resonerar så här: Alla alternativ som inte har en ADS som källa går bort. Återstår förslag 1 och 3. Nr 3 är det som ger mest prestanda. Personligen hade jag dock valt nr 1 eftersom man då har större valmöjligheter (du kanske exempelvis köper en billig skivspelare i framtiden som du vill koppla in) samt att jag gillar system med så få komponenter som möjligt. Det blir också snyggast med likadana apparater.

Lycka till!

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Fri Jan 07, 2011 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Kul med ett nytt system. Det blir en stor uppgradering. Som Christian säger så går allt utan ADS bort, självklart. (Hur imponerande M.DSi än är.) Jag skulle lika självklart gått på variant 3, med Kikkin. Med bara en källa är det oslagbart prisvärt. Ett 2.2 kan fås beg för runt 5 tusen. Men jag skulle gärna tagit Majik 109 istället för M.140. Det kan ge dig en Sizmik 10.25 med Chakra för mellanskillnaden. Det borde blir klart bättre än M.140. (Oprövat av mig, men ytterst sannolikt.)

Med ett sånt system kan du leva länge utan uppgraderingar. Lycka till!


Top
   
PostPosted: Fri Jan 07, 2011 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Håller med föregående svar. Håller alt 3 högst. Ny ADS (mycket bättre än föregångaren), ny eller beg Kikkin, beg 4100, M140 som kan kompletteras med ytterligare ett 4100 för aktiv drift. Klockrent!


Top
   
PostPosted: Fri Jan 07, 2011 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Som sagt, 3. Jag tror att prestandaskilladen mot system 1 är mkt stor, och ska du har flera källor så kommer du inte att förlora så mycket på att sälja Kikkin i alla fall.

Jämför 140 med 109 innan du köper om du har möjlighet, de flesta verkar ju föredra 109, som deuutom är rätt mycket billigare.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
PostPosted: Fri Jan 07, 2011 18:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
En hel goda råd helt klart. Prisskillnaden mellan en ny ADS mk2 och en Majik kanske är i värsta laget berorende på budget men du kan hitta riktigt prisvärda mk1 av ADS:en både beg och nytt. Jag betalade 32' för min nya ADS en vecka efter mk2 släppts tex. Har inte själv lyssnat på mk2 och jmf men den är säkert bättre på allt. Budgeten styr kanske. Jag gick från Ikemi till ADS och det är ett rejält lyft. Lycka till och följ gärna upp med vad det blev för något till slut.

Häls Per


Top
   
PostPosted: Fri Jan 07, 2011 19:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
begad/demo ADS mk1
2200
M140
försteg/volymkontroll

Där har du en combo som lirar fint. M109 sägs ha snäppet bättre mellanregister och det kan kanske vara sant (har inte hört på lika villkor tyvärr, M109 är en kanonhögtalare det med i mitt tycke), M140 däremot lirar hela registret och det på ett väldigt bra vis. Har du på sikt tänkt aktivera kan 2100 vara vettigare (se då till att finna nyare C2100 eller M2100 med intern bygling (då behöver du bara komplettera med ett 6100 sen), vad jag har förstått lyfter M140 rätt bra med aktivering så det kan vara värt att ha med i tankarna inför inköpet. Att M140/109 är ruggigt snygga högtalare gör ju inte saken sämre det heller ;)

Av vad jag sett av begmarknaden sista halvåret kan du köpa ihop ett riktigt bra 2-kanalssystem för rätt så rimliga pengar, ADS för runt 30, 2200 för runt ~15-20 beroende på hur gammal/dynamik?, M140 för runt 13-15 (foten gör skillnad, tänk på det så försök hitta ett par till bra pris med fötterna och lägg på nån tusenlapp för det, det är värt det), kikkin är en mycket bra volymkontroll för ringa pengar i sammanhanget.

En annan sak som jag upplevde gjorde större skillnad än jag kunde tro är att köra med silverkabel mellan ADS > försteg. Där lyfte det massor för en klart rimlig kostnad om man ser till det övriga systemet.

Lycka till och trevlig helg!

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Fri Jan 07, 2011 22:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Hej!

Jag skulle satsa på system 3 men med den nya versionen av Akurate DS. Jag tycker att den låter väldigt mycket bättre än den gamla versionen av Akurate DS. Om du köper en begagnad Kikkin bör du uppgradera den till 2.2, väldigt prisvärd uppgradering. Kikkin finns bland annat hos Tonläget i Göteborg. Ett alternativ till C2200 är en 2250 som uppgraderas med dynamik. 2250/D borde vara billigare än C2200 och mellanskillnaden kan du lägga på en ny ADS istället. Om du har en gammal CD-spelare över kan du passa på att byta in den under januari månad och utnyttja Linns extra inbytesrabatt på 10 %, se http://news.linn.co.uk/news/2010/12/now ... -to-ds.php

/Jonas


Top
   
PostPosted: Sat Jan 08, 2011 00:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Tack för alla tips! Det lutar mot alt. 3. Tror dock inte att min budget tillåter en ny ADS.

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sat Jan 08, 2011 10:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Men jag är inte riktigt säker på vilket slutsteg jag ska köpa. Står mellan ett Akurate-steg och stanna där, eller ett Majik-steg och satsa på aktivering in the long run. Vilket steg ska jag köpa då för att enklast aktivera i framtiden? Är det ett 4100? Eller kanske 2250 som Jnordh föreslog? Budget styr givetvis en del, har dock inte kommit fram till hur mycket (för det är inte bara jag som styr det :)

Linnofil: jag är lite osäker på 109:or + Sub. Blir det verkligen bättre än 140? Vad tror ni andra? Vad blir skillnaden egentligen?

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
PostPosted: Sat Jan 08, 2011 10:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bengt wrote:
Tack för alla tips! Det lutar mot alt. 3. Tror dock inte att min budget tillåter en ny ADS.
Jag skulle hellre köra en ny ADS med äldre förstärkeri än en äldre ADS med nyare förstärkeri (den nya ADS är i mitt tycke närmare KDS än den är nära sin föregångare). Kikkin är ju så billig som man kan önska och man kan nog gå på nästan vilket äldre slutsteg som helst LK140 är def. bra nog. Mellanskillnaden räcker till en ny ADS vid rätt tillfälle. Pruta på vad som helst, men inte gärna på källan när du nu ändå är igång. Skillnaden är allt annat än försumbar och handla inte enbart utifrån våra råd. Ta dig till en bra handlare så att du får möjlighet attlyssna och jämföra vilken variant som kan tänkas tilltala dig mest.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 08, 2011 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bengt wrote:
Men jag är inte riktigt säker på vilket slutsteg jag ska köpa. Står mellan ett Akurate-steg och stanna där, eller ett Majik-steg och satsa på aktivering in the long run. Vilket steg ska jag köpa då för att enklast aktivera i framtiden? Är det ett 4100? Eller kanske 2250 som Jnordh föreslog? Budget styr givetvis en del, har dock inte kommit fram till hur mycket (för det är inte bara jag som styr det :)

Linnofil: jag är lite osäker på 109:or + Sub. Blir det verkligen bättre än 140? Vad tror ni andra? Vad blir skillnaden egentligen?
Med M140 är det lättare att lägga till ett 4100 för aktivering. Det blir ett system jag tror man kan ha lääänge utan att egentligen sakna något. Stativare med sub kan också vara bra, men är svårare att få till bra. Passiva Mxxx är bra, men växer mycket med aktivering och riktig botten är svår att få med stativare även om aktiveringen gör väldigt mycket även i det avseendet.

Akurateslutsteg tycker jag är helt fel i din budget.


Top
   
PostPosted: Sat Jan 08, 2011 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Alternativ 3.

Begagnad ADS med Dynamik
Kikkin
Majik 140, tveklöst om du vill ha tryck i systemet, lättinstallerade, snygga och billiga.

Drivningen av dem är lurigare. Du kan köpa ett M4100 steg nu och efter ett tag köpa ytterligare ett + delningsfilter.
Men detta blir trots allt väldigt mycket pengar i slutet av kedjan.
Jag tror faktiskt att ett A2200 passivt är prydligast, alternativt två stycken AV5125 aktivt (vet ej om detta blir bättre än A2200 passivt)

Det är riktigt retsamt att inte M140 kan drivas aktivt med ett slutsteg

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Sat Jan 08, 2011 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bengt wrote:
Så frågan är, vad skulle Ni valt att sitta med i 10 år?
Med 10årshorisont får man vara eftertänksam och man får tänka lite annorlunda då det heller inte ska vara uppdateringar.

Gamla ADSmkI är given som källa med din budget som verkar vara runt 50-60k.
Otroligt prisvärda just nu.
Kikkin och Majiktalare är även det givet. M140 eller M109 beroende av smak. M109 räcker troligen då de med klart bättre signal än dina Katan idag har, kommer ge klart mer av allt - även bas.
Köp sedan valfritt beggat slutsteg med dynamik.

Om du kan lägga mer slantar?
ADSmkII kostar nästan dubbelt så mycket som ADSmkI men OM du vill lägga mer på källan så skulle jag köpa ett billigare slutsteg (tex LK140) och ha kvar Katan - och lägga de pengarna på en beggad KDS!!

KDS kommer som andra Klimaxprodukter att kunna uppgraderas till (tyvärr trolig) skillnad mot ADSmkII.
Så om 10år står sig KDS klart bättre i värde än den nya ADSmkII...
Tror faktiskt att merpriset du behöver lägga för att få KDS idag är en bra investering, då du säljer KDS om 10år.
Dessutom sjunker inte LK140/Katan i värde lika mycket som Majik/dynamikslutstegen efter 10år heller!

Eller behåll Klassik/Katan och köp till KDS, samt lägg undan pengar för kommande uppgradering av KDS. (hellre göra det än köpa Kikkin+slutsteg)
Dvs KDSmkII/Klassik/Katan. Klimaxlådorna passar desutom designmässigt bra ihop med LK-lådor.
Source first :!:


Last edited by sportbilsentusiasten on Sat Jan 08, 2011 14:42, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Jan 08, 2011 14:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sun Nov 07, 2010 13:54
Posts: 218
Quote:
Gamla ADSmkI är given som källa med din budget som verkar vara runt 50-60k.
Otroligt prisvärda just nu.
Kikkin och Majiktalare är även det givet. M140 eller M109 beroende av smak. M109 räcker troligen då de med klart bättre signal än dina Katan idag har, kommer ge klart mer av allt - även bas.
Köp sedan valfritt beggat slutsteg med dynamik.
Det är ungefär så jag tänker nu (och din budgetuppskattning stämmer ganska bra). Det blir förmodligen Gamla ADS, Kikkin och 140. Många säger att nya ADS är mycket bättre än gamla, men det kommer alltid att komma något som är bättre. Måste anpassa efter budget och sätta mål efter det. Får se vilket steg det blir. Kanske A2200 och strunta i aktivering, men jag är inte så säker där. Inköpen kan komma att dröja lite, men men, det är ju alltid roligt att planera. Har inte bråttom, utan tänker vänta tills jag hittar delarna till rätt kurs. En fråga bara; gör verkligen foten till 140 så stor skillnad? På vilket sätt?

_________________
NAIM Muso qb


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited