selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 26, 2024 03:15

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 17:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Hej allihopa!
Vad ska jag ta mig till egentligen?
Just nu sitter jag med en massa flac-musik på datorn som jag har kopplad till en Classik Musik 08 via 3.5mm lakritssnöre.
Och som alla förstår så är det ju långt ifrån optimalt :oops:
Jag har suttit och kollat på NAS-servrar, Airport Express, olika DS-spelare..
Men vad är egentligen enklast? Hur spelar ni här på forumet eran digitala musik?
Jag är inte särskilt insatt i den här DS-tekniken tyvärr.
Jag har lyckats läsa mig till att Apple Airport Express verkar vara en bra grej, kan jag använda den tillsammans med en NAS?
Vore hemskt tacksam för alla svar :)

MVH Patrik

PS. Ursäkta om mitt inlägg hamnade under fel forum.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Hej!
Låter som att du absolut ska överväga en DS. Vad har du för budget? Måste du behålla Classiken eller kan du tänka dig sälja den och ersätta den med t ex en Majik DS-I där, även där, förstärkare är integererad i samma låda som signalkällan? Vad gäller fillagring kan du ju alltid börja att köra direkt från dator till DS och först i senare skede övergå till NAS. Airport Express har jag ingen som helst koll på - ingen produkt jag som prestandajägare har känt behov av att kolla närmre på för att få bra musikåtergivning, kanske nån annan som kan uttala sig om det.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 20:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Tusen tack för ditt svar!
Jag tycker Classiken passar mig (familjen) bra då den har cd och radio inbyggd.
Men det är klart man är öppen för förslag, men budgeten är väl inte överdrivet stor just nu tyvärr..
Jag har suttit och kollat runt lite och kom som fram till att en Sneaky tillsammans med en NAS kanske är det jag behöver?
Jag kan väl koppla in Sneakyn precis som en källa, utan att nyttja slutstegsdelen i Sneakyn?
Med andra ord använda Sneakyn som källa till Classiken, så jag använder classikens försteg och slutsteg.
Eller har jag tänkt fel?

MVH Patrik
Linncredible wrote:
Hej!
Låter som att du absolut ska överväga en DS. Vad har du för budget? Måste du behålla Classiken eller kan du tänka dig sälja den och ersätta den med t ex en Majik DS-I där, även där, förstärkare är integererad i samma låda som signalkällan? Vad gäller fillagring kan du ju alltid börja att köra direkt från dator till DS och först i senare skede övergå till NAS. Airport Express har jag ingen som helst koll på - ingen produkt jag som prestandajägare har känt behov av att kolla närmre på för att få bra musikåtergivning, kanske nån annan som kan uttala sig om det.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Bör väl i princip funka. Du kan ju fundera på om du alternativt vill investera i en beg Majik DS för inte så väldigt mycket mer pengar - detta med tanke på att du inte avser använda förstärkardelarna i Sneakyn. Speciellt en Majik DS med Dynamik bör leverera väsentligt bättre musikalisk prestanda än Sneakyn.

PS Vad gäller förstärkardelarna i Sneakyn kontra dito i Classiken har jag ingen uppfattning hur dom står sig mot varandra prestandamässigt. DS

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 21:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Mon Feb 02, 2004 00:31
Posts: 62
Location: Älvsbyn
Jag förstår helt och hållet.
Vad brukar beg Majik DS-I ligga i för kurs ungefär?
Jag har även en liten baktanke, jag har ev. tänkt köra multirum då jag har ett par Kan V liggandes.
Tänkte att man isåfall kunde koppla in dom på slutstegsdelen på Sneakyn så man kunde ha dem i sovrum t.ex.
Dock en ganska viktig aspekt i det hela är; kan man köra Sneaky trådlöst? Kan man köra Majik DS-I trådlöst?

Edit: Stavfel.

Linncredible wrote:
Bör väl i princip funka. Du kan ju fundera på om du alternativt vill investera i en beg Majik DS för inte så väldigt mycket mer pengar - detta med tanke på att du inte avser använda förstärkardelarna i Sneakyn. Speciellt en Majik DS med Dynamik bör leverera väsentligt bättre musikalisk prestanda än Sneakyn.

PS Vad gäller förstärkardelarna i Sneakyn kontra dito i Classiken har jag ingen uppfattning hur dom står sig mot varandra prestandamässigt. DS


Top
   
PostPosted: Sun Jun 26, 2011 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Gör förslagsvis en sökning på avdelningen "Säljes" här på forumet på "Majik DS" så kan du säkert skaffa dig en uppskattning vad priserna har legat på sistone (när privatpersoner annonserar dvs).

Vad gäller wifi så finns inget inbyggt wifi-kort eller liknande i DS-apparaterna - det som finns på baksidan av en DS är ett vanligt uttag för nätverkskabel. Vill man ha trådlöst blir det väl ytterligare nån liten tilläggsburk som behövs, någon form av nätverksbrygga, trådlös accesspunkt eller liknande från någon av dom vanliga tillverkarna av sådan nätverksutrustning gissar jag (har tyvärr inte järnkoll på detta, kanske nån annan nätverkskunnig kan fylla på). För att maxa musikalisk prestanda tror jag många här på forumet föredrar att köra nätverkskabel direkt från NAS eller dator till DS (möjligen via en switch) istället för att börja föra in fler hårdvarukomponenter på nätverket som kan tillföra störningar av olika typ på nätverket som går vidare till DS:en (trådlöst dippar ju dessutom ibland).

Om det är möjligt att samtidigt köra Sneakyns signal direkt till ett externt försteg (t ex i en Classik) och via Sneakyns inbyggda förstärkeri direkt till ett par högtalare har jag ingen aning om.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 27, 2011 05:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Hej!

Hemma hos mig var det bättre att ha en brygga + router mellan DS och NAS. Jag använder en DLink DAP-1522 som brygga och en DLink DIR-855 som router. Jag har sett begagnade Majik DS med dynamik från lite drygt 11 000.

/Jonas


Top
   
PostPosted: Mon Jun 27, 2011 11:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
JNordh wrote:
Hej!

Hemma hos mig var det bättre att ha en brygga + router mellan DS och NAS. Jag använder en DLink DAP-1522 som brygga och en DLink DIR-855 som router. Jag har sett begagnade Majik DS med dynamik från lite drygt 11 000.

/Jonas
Har ungefär samma lösning.

(Router) Dlink DIR-855 -> trådlöst -> (Brygga) Dlink DAP-1522 -> kabel -> (Switch) Netgear FS108P

Både NAS & DS är kopplade med kabel till (Switch) Netgear FS108P.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited