selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Sep 28, 2024 17:05

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Sep 24, 2011 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Tänkte byta ut mina LK-lådor jag har hemma och satsa på en Majik DS-I. Eftersom det känns som ett rimligt val där jag får bättre källa, gott om ingångar, möjlighet att köra vinylspelaren och en uppgradering på försteg/slutsteg. Allt i en låda som ligger inom min budget.
  • Hörde dock om en ersättare till just DS-I:n? Vad vet vi om detta? Vill ju inte köpa nåt bara för att upptäcka att nåt mycket bättre är på ingång. Känns som en avgörande punkt att få klarhet i detta innan det blir affär av det hela.
  • Jag behöver programvara på servern (Windows 7). Är det inget som följer med spelaren? Vilka alternativ? Räcker det med KinskyDesktop eller måste jag köpa Twonky, Asset UPnP, andra alternativ?
  • Jag kommer att använda en Android-telefon för att styra det hela. Vad jag förstår finns det PlugPlayer och BulletDS.
Mina behov är väl inte så krävande. Spela upp en låt direkt, add to queue, spela upp en spellista, internetradio. Sen finns behovet att tjejen, utan att den stationära datorn är igång, kan spela upp lite musik från sin dator och lyssna på internetradio. Kanske spotify och ljudet från datorn. Behövs ytterligare serverprogramvara för detta? Dubbla licenser?


Top
   
PostPosted: Mon Sep 26, 2011 16:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
Om Linn planerar att ändra DS-I vet jag inte. Men nya produkter ger effekten att begagnatmarknaden rör sig. Dvs det blir lättare att hitta en begagnad apparat.

Du får nästan all programvara från Linn.
Men Twonkey music server kommer extra. Jag har ReadyNas Duo och kör senaste ver 6 versionen.
Till detta kommer dbpoweramp för att rippa.
Mp3tag är bra att fixa till tag informationen.
Bubble DS är ett utmärkt litet Android program.
Ev utgifter eller donationer är peanuts i relation till vad du faktiskt får. :D

Allra, allra bäst är Ipad! Den tar fjärrkontroller till en ny nivå, plus att du kan kolla allt du vill på nätet samtidigt som du lyssnar på musik. Jag var kritisk till surfplattor innan, och köpte bara Ipaden som fjärr till Ds:n. Nu är jag omvänd kan man säga. Hela DS upplevelsen lyfter.

Om du inte köper nytt så kolla upp begagnade Ipad 1 på blocket, 16 G utan 3G räcker gott och väl.

Det finns mer info på tonlaget.se och Linn forum.


Top
   
PostPosted: Mon Sep 26, 2011 17:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Hej!
Om du har en DS kan du köpa dBpoweramp lite billigare via http://reg.dbpoweramp.com/linn.aspx. Med Programvaran kan du dessutom fixa taggar och batchkonvertera dina filer.

Lycka till.

/Jonas


Top
   
PostPosted: Tue Sep 27, 2011 07:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Rippning och taggning är inga problem, då jag har kört Squeezebox under flera år. Utan det var mer vad man behöver på serversidan och för att kontrollera det hela jag undrar över.

Kör man Linns variant så är det alltså Twonkey som gäller som måste köpas och installeras på servern och sen använda lämplig app i telefonen för min del. Kommer inte att köpa en iPad utan har en 4,3-tums telefon jag tänkte använda.

Initialt tänkte jag krångla till det och prova hur det är att köra mot SqueezeCenter eftersom jag redan har det uppsatt här hemma och deras mobilapp är helt gratis dessutom. Finns ju en plugin för detta som Linn länkar till.

Visst är det småpengar att spara in på programvara, men köper man en väldigt dyr pryl där det dessutom tillkommer en del kostnader runt om i form av nätverksprodukter etc. så håller jag gärna hårt i alla slantar som finns kvar.

Med DS-I:n så följer det med en fjärrkontroll för att iaf kontrollera volymen?


Top
   
PostPosted: Tue Sep 27, 2011 11:58 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Om du ska köra en server med Windows skulle jag verkligen rekommendera Asset UPnP. Den är mycket smidig och bra. Jag föredrar den före Twonky.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 04, 2011 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
JNordh wrote:
Hej!
Om du har en DS kan du köpa dBpoweramp lite billigare via http://reg.dbpoweramp.com/linn.aspx. Med Programvaran kan du dessutom fixa taggar och batchkonvertera dina filer.

Lycka till.

/Jonas
Tack för den länken! Sparade några kronor. Tycker nästan att den förtjänar en egen tråd?


Top
   
PostPosted: Fri Oct 07, 2011 19:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 301
Location: Västerås
Jag kapar tråden lite - men jag tyckte att rubriken stämde så pass bra med vad jag just gjort här hemma så jag hoppas det är ok...

Efter ett år (drygt) utan någon Linnpryl i racket var det dags igen...

Ut med Rotel pre/pwr och en Squeezebox med Harmony Design DAC till sig så ersatte jag rubbet med en Majik DSI. Kan säga att jag är mycket nöjd. :D :D
När till och med frun sitter bredvid och tycker att Dire Straits svänger så är det bra (hon ogillar allt som kan ha den minsta dragning till country... Glöm allt vad Eagles och Jill Johnson heter... :cry: )

Så - nu ska jag testa vinylsteget om en liten stund, får se om det är bättre än ASR Mini Basis som jag håller på att skicka till min gamla hemstad (Lycksele).
Är så fruktansvärt nöjd med den nu.... och passar på att plussa för ett mycket trevligt bemötande från Martin på Peoples & Schmidt. Köpt begagnad, osedd och ohörd.... :shock:


Top
   
PostPosted: Sat Oct 08, 2011 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Kan väl säga att DSI:n är på plats och spelar på bra. Jag struntade i allt vad Twonky och Asset heter och körde vidare på SqueezeCenter med plugin. Hade det redan installerat så det var bara att lägga in en plugin. Styr det hela med gratis-app till mobilen. Tog inte många minuter att få det konfigurerat. Men beror iofs på att jag hade läst på en del i förväg.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited