Nuvarande system 2024-11-14
För musiklyssning
Linn Lp12 / Ittok LVII / Adikt / Radikal/1 (Akurate) (Karousel, Kore, Trampolinn)
Linn AEDSM (2014 variant)
Linn Majik Exaktbox-i / Upgraderad till Katalyst
Linn Majik Isobarik
Linn 126 (sub) och Linn Exaktbox Sub
För film
Samsung 55 Q70 (köpt 2020)
Pioneer SC-1123 Surround för att driva center och surround
XBox One S för källa och spel
Linn 112 som center och surround bak
Så när andan faller på kan jag köra ett 5.1 med helt okej upplevelse.
Utöver detta -
Audioquest Niagara 1200 för ström
Audioquest NRG-Z3 mellan vägg och Niagara 1200
Audioquest NRG-Z3 mellan Niagara 1200 och Exaktbox-i
Audioquest NRG-Y3 mellan Niagara 1200 och AEDSM
Audioquest NRG-Y3 inköpt för att testa mellan Niagara 1200 och Radikal eller Exaktbox sub eller Sub
Audioquest Cinnamon Ethernet mellan AEDSM och switch
Noname ethernet-kabel mellan AEDSM och Exaktbox sub samt mellan AEDSM och Exaktbox-i
Hej!
Har funnits på forumet några år - och ställt frågor om allt från beggade LP12:or till majik 109:or att hänga på väggen till riaa-steg, och en massa annat däremellan... Har uppskattat tonen på forumet och att det är ett ställe där man kan diskutera musiken, utan att fastna i mätträsket. Låter det bättre så är det bättre.
I alla fall, här kommer en "wall of text" som ni får stå ut med...
Min resa börjar, som för så många andra, i Luleå. Sommaren 1989, då jag var 15 år, flyttade familjen dit och mitt första system införskaffades. Men eftersom jag ännu inte "sett ljuset" (eller kanske "hört ljudet"?) gick jag till Beliva och en Technics-stapel köptes in (med JVC-högtalare - det var tufft med vita basar....
)
Jag gjorde några besök på Takt o Ton under året och lyssnade en del men insåg att jag inte skulle ha råd med det systemet som de visade där uppe. Sommaren 1990 köpte jag in ett par JBL TLX8 och strax därefter köpte jag min första Linn-produkt - en Linn Basik (av Pär B). Njutning och glädje!
Den var min trogna följeslagare fram tills för ett år sedan.
Efter det hände inte så mycket under de kommande 10 åren (JBL byttes ut mot Klipsch-stativare). Studier, familjebildning osv....
Början av 2000-talet blev det en sväng i hemmabiosvängen, men jag hittade aldrig fram till att njuta av den musik som det systemet gav (Yamaha & Jamo....).
För några år sedan började jag bygga 2-kanal igen. Upp med hemmabion på övervningen. Rotel pre/pwr köptes in, Dynaudio högtalare. Sedan kom en Squeezebox in. Lycka igen! Lät riktigt bra och jag var nöjd. Ett tag...
Smet in på Tonläget när jag var i Göteborg, passade på att besöka High Fidelity när jag var i Stockholm. Insåg att jag lyssnade mer och mer på vinyl igen och var sugen på att köpa en LP12, men insåg att det bara skulle dra iväg och bli dyrare och dyrare.....
Så jag köpte in en Rega P7 förra sommaren -
Spelar riktigt bra (men det är ingen LP12...)
Så började det smyga på igen om att det skulle vara skönt att förenkla systemet - för min del, men även för att barn och fru ska enkelt kunna spela på det. Vi hade redan infrastrukturen med en NAS med Twonky i huset, en iPad fanns sedan i somras....
När barnen och frun var på Gröna Lund i somras så smet jag iväg till High Fidelity istället (jag blir bara yr och mår illa av att åka karuseller så länge...). Alla fick göra det de ville - winwin. Där satt jag länge med en DSI och ett par Majik 109:or....
Jag tänkte efteråt att det här ska jag ha! Bara att börja spara ihop till det.
Efter ett antal turer så står det nu en Majik DSI här hemma och sprider välljud i vardagsrummet. Fick tag i en beggad på People&Schmidt (Tack Martin!) och nöp den direkt. Osedd & ohörd så köpte jag den.
Fruktansvärt nöjd!
Ska försöka låta bli att tänka på uppgraderingar nu....ett tag
Ska försöka få lite ordning på kabelträsket, och byta ut möbeln mot något trevligare....