selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 23, 2024 22:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Oct 08, 2011 10:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Oct 07, 2011 23:43
Posts: 16
hej alla!

har nu efter en tid utan musik mer eller mindre och lite flytt med mera så har jag ingen system alls att lyssna på musik, vilket är katastrof. har ingen jättebudget då jag har ett par andra dyra intressen såsom Leica kameror och prylar :)

vill ha ett litet smidigt system hos min flickvän där jag har en imac, så tänkte bygga ihop något med imacen. en sneaky ds kanske är det bästa att gå på eller squeezebox eller är det att jämföra äpplen och päron? en bra liten högtalare som kan drivas direkt av sneakyn isåfall. till att börja med kanske direktkopplat från dator till sneaky? är ju så himla svårt då de inte finns chans till provlyssning där jag bor. DSI vore ju fint men då rinner pengarna iväg och prio1 är inte att lägga så mycket pengar just nu maxtak 18-20000 inkl högtalare. styra musiken från iphonen då på smidigt sätt med mera.

tacksam för lite tips


Top
   
PostPosted: Sat Oct 08, 2011 18:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
En Sneaky DS och ett par Unik passar ju bra in i budgeten, och spelar ju musik på ett väldigt bra sätt :) .

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
PostPosted: Sat Oct 08, 2011 21:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Jag har inte riktigt koll på vad Majik DS-I brukar går för begagnat, men det känns som att den med lite letande borde gå att få in i budgeten, tillsammans med ett par Katan eller nåt i den stilen.

Är det nytt som gäller så är det väl egentligen bara Sneaky DS och Unik som gäller. Har inte lyckats lista ut vad Sekrit DS-I egentligt kostar, men möjligen kan den vara ett alternativ.

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
PostPosted: Sat Oct 08, 2011 23:20 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Oct 07, 2011 23:43
Posts: 16
tack för svar :)

ja begagnat fungerar finfint. DS-i vore ju bättre såklart och "någon" ava alla linns högtalare som finns är ju några att välja mellan och lyssningsmöjliheterna är nästan lika med obefintliga.. min närmsta handlare har enbart naim

jag köper hellre begagnad dsi och beg bättre högtalare än att drabbas av uppgraderings jevulen så snart grejorna har pluggats in. vettiga högtalare som en ds-i orkar dra igång, budgeten är ju tänkbar..bara spara in på något annat en månad eller 2. nästa steg till ADS blir väll dyrt antar jag med försteg slutsteg även om man köper beg. finns ltie får många lösningar för en som inte vet så mycket och kan lyssna på linn men gärna vill ge linn en chans istället för att köpa naim?


Top
   
PostPosted: Sat Oct 08, 2011 23:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Fri Aug 26, 2005 14:15
Posts: 316
Location: Luleå
Tycker defenetift att du ska gå på en ds-i.
Med tanke på phono ingång, digitala in, dynamik, chakra.
Ds-i och Keilidh borde ju rymmas i din budget.
Det borde ju vara en rätt kul anläggning.

_________________
Vardagsrum: Anthem Avm 70, Akubarikar/A, JL E112 sub, Linto
Lp12, Akito II/B renoverad hos Linn, Karousel, Kore, Trampolin, Radikal, Koil

Lk 1,Tunebox, Lk 2, Lk 280, Lk 280 spark, Kaber

, Lingo 1


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2011 08:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Håller med om att du borde, om du kan sträcka budgeten lite grann, titta på en DSI. Den har allt du behöver till att börja med. Plus att den låter fantastiskt :D ...
Allt handlar om pengar och en beggad DSI ligger väl snarare över än under 20'?


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2011 10:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Oct 07, 2011 23:43
Posts: 16
japp e nog lika bra att hålla koll på beg marknad å köpa en DSI, och sedan ett par Keilidh eller ninka kanske NAS och allt vad det heter :) ?? vill iaf ha ett svängigt ljud

ni kanske har något tips om bra aktiva högtalare att ha vid datorn, jag har en enkel dac av typ pro-ject USB box och tänkte ha lite trevligt ljud vid datorn, lånade ett par M-audio heter de av en kompis och provade men låter mycket burk och sus&&dus.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2011 14:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Nov 03, 2005 14:35
Posts: 292
Location: Västerås
Jag har testat med Fostex PM-serie. Gillade dem skarpt vid datorn - tyvärr så rymde jag dem inte i min lilla skrubb så jag fick nöja mig med ett par Klipsch ProMedia 2.1 istället.

Fostex har jag kört i klassrum på jobbet med gott resultat (lilla PM0.5 fyller ett stort klassrum - körde Hotel Rwanda och de la en ljudmatta som bidrog till att höja upplevelsen av filmen).


Top
   
PostPosted: Sun Oct 09, 2011 21:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Oct 07, 2011 23:43
Posts: 16
ska kolla på de.

ninka verkar gå att hitat till rimlig peng runt 5000:- så de verkar ju vara ett alternativ kanske, hur stor skillnad är det tupp till m140 högtalarna eller några liknande stativ? går det på något sätt att beskriva karaktären om de skiljer mycket mellan modellerna? kan nog lägga mellan 4-17000:- på högtalare. och en DSI


Top
   
PostPosted: Sat Nov 26, 2011 20:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Oct 07, 2011 23:43
Posts: 16
så då har jag börjat nånstans iaf med ett fynd av beg. M140 högtalare. ingen panik igentligen så nu filar jag på nästa pryl som ska letas beg. antingen lätta vägen och antaglingen den rätta för mig som nybörjare med DS-i ? ADS och förstärkare blir bra mycket dyrare.


Top
   
PostPosted: Mon Nov 28, 2011 00:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 18:17
Posts: 38
Location: Luleå
köpte nyss en beg Majik DSI och gav 21k, tror det är ett hyfsat riktpris


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited