selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 22:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Tue Apr 15, 2014 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Detta har jag varit nyfiken på sen Exat släpptes, dagen innan exakt dsm släpptes så var KDS & KK/1 helt överlägsna i prestanda mot Klimax dsm

Har Linn valt att pruta på kvaliten genom att slopa försteget? finns det lågnivå ut på exakt dsm? tänkte då är det ju lätt att testa på en vanlig högtalare

En annan fundering är nu när exakt akurate lanseras, exakt är väl the sourse in the speaker alltså oförvrängd singnal fram till elementen, det borde i sin tur betyda att akurate exakt presterar på samma nivå

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Tue Apr 15, 2014 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Eaxakt DSM är väl enbart "Ethernet" ut. Dvs all input digitaliseras (om den inte redan är det) och skickas sedan till högtalarna (-förstärkarna). All signalbehandling inkl delning mellan elementen sker i den digitala domänen och omvandling till analogt sker precis innan högtalarelementen.

Detta skapar ju dock lite inkompabilitet mellan äldre och nyare utrustning eftersom tex de (äldre) aktiva högtalarna matas med en analog signal. Likaså krävs det att en analog signal från en LP12 (eller annan vinylspelare) digitaliseras innan den skickas vidare. Detta sker i dag i försteget (Exakt DSM) men kommer troligen ske redan i LP12:an, som då skickar ut en digital signal. Exakt DSM kommer reduceras till en switch (om man inte har fler analoga källor) och som jag ser det - försvinner helt.

I slutänden närmar vi oss min vision, aktiva högtalare som matas via ett nätverk. Vill man ha musik i badrummet/köket/barnrummer/sovrummet/gymmet/garaget/etc kör man mono (eller stereo, beroende på ambition). Ethernet kan då lämpligen ske över elnätet, då behövs ingen extra kabeldragning alls förutom att högtalarna måste strömförsörjas. Och el har man väl överallt? Tekniken till detta finns redan idag, vad som behövs är mjukvara.

Med denna teknik är flerkanalsåtergivning inte heller några problem, det är ju bara att addera högtalare och installera ny mjukvara.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Tue Apr 15, 2014 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jo jag vet hur det funkar, men är det bättre på alla punkter?

Idag med Linn är det inte max prestanda som räknas utan en massa annat som många andra märken är duktiga på.

Så det jag undrar är edsm bättre än kds och kk1

Eller är edsm inte bättre än kdsm

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Tue Apr 15, 2014 14:07 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Sep 10, 2012 20:02
Posts: 11
Location: Umeå
pekka71 wrote:
Detta har jag varit nyfiken på sen Exat släpptes, dagen innan exakt dsm släpptes så var KDS & KK/1 helt överlägsna i prestanda mot Klimax dsm

Har Linn valt att pruta på kvaliten genom att slopa försteget? finns det lågnivå ut på exakt dsm? tänkte då är det ju lätt att testa på en vanlig högtalare
Nope, ingen lågnivå ut, bara digitalt. Ska man testa på en vanlig högtalare (för att jämföra mot en "traditionell" anläggning, typ KDS/KK1) får man alltså fixa en setup med EDSM + Exakt Tunebox + några kanaler slutsteg.
Quote:
En annan fundering är nu när exakt akurate lanseras, exakt är väl the sourse in the speaker alltså oförvrängd singnal fram till elementen, det borde i sin tur betyda att akurate exakt presterar på samma nivå
Det tror jag inte. Det har åtminstone hintats på Linns forum om att klockprecisionen skulle komma att bli en differentierande faktor; i Klimax sitter det tydligen en påkostad sak med precision nere på enstaka pikosekunder vilket ger extremt lågt jitter. Mycket möjligt då att de petar in en enklare komponent i Akurate EDSM. Vi märker väl nästa tisdag när specarna släpps…

_________________
Majik DSM/1, A4200, Ninka/Hiquphon OW1 + Majik DSM/2, M109


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Tue Apr 15, 2014 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
pekka71 wrote:
Idag med Linn är det inte max prestanda som räknas utan en massa annat som många andra märken är duktiga på.
Max prestanda kan ju vara så mycket. Tex att få ut max från de grejor man har på enklaste sätt. En F1:a är förmodligen snabbare på en tävlingsbana än en Audi men det kan lika gärna vara tvärtom när man kör i stan för att handla mat. Förutom då att det inte finns plats för matkassen i F1'an...

Seriöst, det handlar ofta om att få max prestanda i den situation man befinner sig. Och den situationen kanske inte är maximal i sig.

Jag har hört Exakt låta mindre bra än motsvarande, men mycket billigare, anläggning. När jag var på High Fidelity för provlyssning vann jag en utlottad vinyl med Nirvana, "Unplugged". Rösten från Kurt lät väldigt märklig vid provlyssning, ungefär som om man aktiverat någon sorts "Hall-effekt" i en cheapness-stereo från Rusta. Så det kan mycket väl krävas mer fintrimning från Linn innan det är riktigt bra. Tack och lov är detta mjukvarubaserat så man kan tanka hem det i efterhand.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 16, 2014 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
KK+KD 350A mot KEDSM 350
EKDSM vinner på allt, tydligt ja,
men det hade vart intressant med passiva 350 och EKDS tuneboxar då det blir mycket grejer som ska sitta på høgtalaren


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 16, 2014 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Comstedt wrote:
KK+KD 350A mot KEDSM 350
EKDSM vinner på allt, tydligt ja,
men det hade vart intressant med passiva 350 och EKDS tuneboxar då det blir mycket grejer som ska sitta på høgtalaren
jo men frågan är om det är en kompromiss, någon som testat en kds in i ekdsm?

Jag är gillar inte digital volymkontroll, känns så där på en top of the line produkt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 16, 2014 16:57 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Den digitala signalen förmedlas i en standard nätverkskabel mellan Exakt DSM och Exakt Engine (DA-omvandlarna som sitter i Exakt Tunebox eller högtalare med Exakt). Enligt vad som berättades på en demo som Linn höll vid något av sina event, så handlar det dock inte om standard TCP/IP kommunikation. Det går inte att koppla in en switch eller liknande någon stans i signalkedjan.

Det skulle vara intressant att veta mer om den tekniska lösningen. Skulle det vara möjligt med mjukvara i en dator med nätverkskort, skicka ut den signal som Exakt DSM skickar i TP-kabel. Eller krävs det elektronik av en sort som inte sitter i vanliga nätverkskort.


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 16, 2014 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Comstedt wrote:
KK+KD 350A mot KEDSM 350
EKDSM vinner på allt, tydligt ja,
men det hade vart intressant med passiva 350 och EKDS tuneboxar då det blir mycket grejer som ska sitta på høgtalaren
Någon som jämfört Exakt tuneboxar&lösa slutsteg mot Exakt med helaktiva talare?
För mig är det inte så intressant med allt ihopbyggt, då jag vet hur GRYMT stor skillnad ett bra rack innebär. Med Exakt har Linn dessutom lyft in försteg och DA-omvandlare i högtalaren. = ännu mer grejjer i talaren än vad som finns i K350A.

Smakfullt med separata Tuneboxar är dessutom att de kan anpassas till ANDRA talare med mjukvara. HELBRA!
Dock väntar jag fortfarande på att höra ett BRA system baserat på Exakt. har ju hört flera andra "analoga" system prestera bättre.


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Wed Apr 16, 2014 23:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
För mig är det inte så intressant med allt ihopbyggt, då jag vet hur GRYMT stor skillnad ett bra rack innebär. Med Exakt har Linn dessutom lyft in försteg och DA-omvandlare i högtalaren. = ännu mer grejjer i talaren än vad som finns i K350A.
Du menar alltså att det låter bättre om man delar upp elektroniken i så många lådor som möjligt som sedan placeras på ett Bra Rack, jmf med att man har en låda med motsvarande elektronik på samma typ av rack som i första alt.
Har du jämfört t.ex. Mimer mot ett rack av samma konstruktion som elektroniken i KE350 sitter i.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Thu Apr 17, 2014 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
siffernisse wrote:
Du menar alltså att det låter bättre om man delar upp elektroniken i så många lådor som möjligt som sedan placeras på ett Bra Rack, jmf med att man har en låda med motsvarande elektronik på samma typ av rack som i första alt.
Har du jämfört t.ex. Mimer mot ett rack av samma konstruktion som elektroniken i KE350 sitter i.
Elektroniken i KE350 sitter i en högtalare - inte i ett rack. Det är nog det Sportis menar.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Thu Apr 17, 2014 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja!
Ihopklämt, vibrationer och inte optimerade kablar.
Ni som var med på 80-talet vet hur noga Linn ansåg optimering var.
Exakt har potential men hur bra hade det kunnat vara?

Ingen slump att de verkligt prestandamedvetna väljer separata aktiva filter!
Men för de som inte kan/har tid/intresse (eller har lust att be handlare om hjälp) är givetvis Linns nya väg bäst, då ett dåligt uppslängt system är rätt dåligt.


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Thu Apr 17, 2014 22:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
sportbilsentusiasten wrote:
Ja!
Ihopklämt, vibrationer och inte optimerade kablar.
Ni som var med på 80-talet vet hur noga Linn ansåg optimering var.
Exakt har potential men hur bra hade det kunnat vara?

Ingen slump att de verkligt prestandamedvetna väljer separata aktiva filter!
Men för de som inte kan/har tid/intresse (eller har lust att be handlare om hjälp) är givetvis Linns nya väg bäst, då ett dåligt uppslängt system är rätt dåligt.
Jo, det var bättre förr!

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 11:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
henriklh wrote:
Elektroniken i KE350 sitter i en högtalare - inte i ett rack. Det är nog det Sportis menar.
Bra att få en förklaring på vad som menas egentligen!?
Elektroniken i KE350 sitter i ett rack, som även är en del av en högtalare. Är detta rack sämre än ett Mimer rack, det är frågan. Behöver inte alls vara så.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Last edited by siffernisse on Fri Apr 18, 2014 14:13, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: EKDS vs KDS & KK/1
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Nä det är sant, dock så tror jag att det är väldigt svårt att p.g.a platsbrist att få alla kablar att inte ta i kabinetet någonstans, sen att man ska ha lyckats helt avvibrera elektroniken i högtalaren från högtalaren själv när du t.e.x spelar på volym 70+ tror jag är väldigt svårt, sen nästa grej är att om elektroniken är gummiupphängd för att minimera vibrationer så är det bara testa en kds på ett mjukt underlag för att förstå hur otroligt viktigt underlaget är

Ta t.e.x rackets placering från väggen, stor skillnad om man sätter racket för nära bakväggen eller om benen till racket står på en bjälke eller ej

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited